روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روش تکثیر هوایی انار، انجیر و انگور

در صورتی که درخت انار، انجیر، یا انگور مناسبی دیدید که علاقمند به تکثیر این درخت بودید، می توانید به صورت هوایی آن را بخوابانید . یکی از روش های تکثیر درختانی مانند انجیر، انار، انگور و ... خوابانیدن است. به این ترتیب که بخشی از یکی از شاخه های آن را در در زیر خاک می خوابانند و بعد از مدتی که بخش زیر خاک رفته شاخه ریشه داد، آن را جدا کرده و به عنوان درختی جدید به محل دیگری منتقل می کنند. حالا روش راحت تری در خوابانیدن وجود دارد به صورت هوایی Air layering. 

روش خوابانیدن هوایی را به صورت تصویری به شما آموزش می دهم(روستای زیبای اوره)

1. ابتدا باید بین 5 الی هفت سانت از پوست را بردارید. نباید زیر پوست هیچ لایه ای بماند. باید کامل آن را بتراشید . البته به چوب هم آسیب نزنید


branche de figuier

 

  

incision annulaire

 


incision verticale

 

 

extraction de l’anneau

 

 

extraction de l’anneau

 

 2. در مرحله دوم شرایطی گلخانه ای را برای شاخه فراهم کنید. این کار با بطری نوشابه و همچنین پلاستیک و چسب هم ممکن است. مانند تصویر خاک مرغوب و نیز بسیار مرطوبی که وقتی فشار می دهید آب نداشته باشد اما کامل خیس باشد، را درون پلاستیک بریزید و سر و ته آن را خوب ببندید که هوا نکشد. پلاستیک نباید سوراخ بشود.

decoupe d’un film transparent

 

 

 

manchon

 


manchon fermé à sa base

 

 

remplissage du manchon

 

 

manchon remplit

   

injection d’eau

 

 3. برای این که نور نخورد، می توانید دور آن را فویل آلومینیومی بپیچید. بعد از حدود دو سه هفته چک کنید. اگر حس کردید رطوبت خاک از بین رفته، می توانید با سرنگ به آن مقداری مختصری آب برای ایجاد رطوبت تزریق کنید. بعد از حدود سی چهل روز بررسی کنید. هر وقت ریشه مفصل و خوبی داد آن را از زیر محلی که ریشه داده ببرید و به محل جدید برای کاشتن منتقل کنید. اگر از ریشه هوایی مراقبت کنید و زمانی که گیاه به خواب زمستانی می رود عمل انتقال را انجام دهید بهتر است. ولی اگر هم خواب نرفته بود، درصد گرفتن گیاه در فصول دیگر هم اگر به خوبی عمل انتقال صورت بگیرد، زیاد است(روستای زیبای اوره).

  

papillote aluminium

 

 

 

apparition de radicelles

 

 

sevrage marcotte

 

 

mise en pot de la marcotte

ان شاء الله همیشه در حال تکثیر و گسترش دادن خوبی ها باشید. درختان خوب را تکثیر کنید. هزینه ای ندارد. تکثیر کنید و به دیگران هدیه کنید حتی اگر غریبه باشند و از خودتان باقیات صالحات به جا بگذارید. 


(روستای زیبای اوره)

(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

نظرات 9 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 21:52

سلام گردو میشه از این روش استفاده کرد

سلام خدا بر شما. خیر.

کرامت آله مظفری شنبه 19 فروردین 1402 ساعت 21:35

سلام وسپاس از زحمات شما وتوضیحات زیبایتان آیا میتوان گوجه سبز را از طریق هوایی ریشه دارکرد؟

سلام خدا بر شما. خیر متاسفانه. گوجه سبز یه کم توجیه نیست. تو این جور مواقع هیچ ریشه‌ای نمی‌ده.

مصطفی دوشنبه 18 مهر 1401 ساعت 11:07

سلام و ادب . میخواستم بدونم که ایا درخت خرمالو هم میشه با ریشه هوایی ریشه دار کرد ؟ و همچنین درخت گیلاس رو ؟؟؟ و لطفا زمان مناسب هر کدوم چه زمانیه .. ممنون

سلام خدا بر شما. خیر. هیچ یک از این ها رو نمی شه با روش تکثیر هوایی ریشه دار کرد.

امیر دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 ساعت 14:40

سلام ببخشید ساقه باید چند ساله باشد

سلام خدا بر شما. دو ساله.

مجتبی جمعه 19 آذر 1400 ساعت 06:37

سلام بهترین زمان برای ریشه دار دار کردن هوایی درخت گیلاس؟

ریشه دار کردن هوایی درخت گیلاس معمولا موفقیتش کمه ولی همین الان هم می تونین اقدام کنین. البته در زمستان باید از یخ زدنش مراقبت لازم رو داشته باشین.

سپیدار یکشنبه 27 تیر 1400 ساعت 19:44

درود بر شما،کارتون عالیه، میخواستم بدانم از درخت انجیل در چه فصلی میشود ریشه هوایی گرفت؟ آیا در شمال در فصل تابستان ، یا اوایل پاییز که هوای شمال بسیار مساعد هست میشود؟؟

سلام خدا بر شما. تشکر از لطف و محبتتون. شما از درخت انجیر(انجیل کتاب مقدس مسیحی هاست،‌ اَنجیر درسته)، در هر فصلی می تونین به صورت هوایی تکثیر کنین ولی تکثیر هوایی در بهار و تابستان، بهتر از پاییزه. در بهار و تابستان اگه ریشه بده، بعدش می تونین در داخل باغچه یا جایی که دلخواهتون هست بکاریدش. البته باید مراقبت کنید ریشه هوا نخوره. اول چاله رو درست کنین. بعد نهال ریشه دار شده رو بدون این که پلاستیک دورش رو باز کنین داخل چاله بذارین. بعد با کاتر اطراف پلاستیک رو خط بزنین. نهال رو بذارین داخل چاله. آروم هم زمان که خاک می ریزین پاش، پلاستیک رو هم بکشین بالا و بعد با کاتر کامل پلاستیک رو در بیارین. خلاصه با حوصله باید طوری بکاریدش که ریشه هوا نخوره.
اگه هم پاییز این کار رو می کنین، بعد از ریشه دادن توی گلدون بکاریدش و در اسفند ماه و در فصل خواب به محل مناسب منتقلش کنین.

رضا یکشنبه 30 خرداد 1400 ساعت 14:26

سلام ببخشید.زردآلو رو هم از روش خواباندن هوایی میشه تکثیر کرد یا خیر؟لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

سلام خدا بر شما. خیر. زردالو فقط به صورت پیوندی و بذری قابل تکثیره. تکثیر بذری هم گاهی تفرق صفات پیدا می کنه و عین نهال مادری نمی شه. بهترین روش تکثیر زردآلو همون پیوند رقم دلخواه روی رقم های بذریه.

زهرا دوشنبه 25 اسفند 1399 ساعت 11:07

برای انگور چه فصلی میتونیم این کار رو بکنیم؟

در هر زمانی از سال که درخت انگور بیداره می تونین این کار رو بکنین. در فصل خواب هم می تونین از قلمه زدن معمولی استفاده کنید. از روش خوابانیدن هم می تونین در هر موقعیت و فصلی از سال که دوست داشتین استفاده کنین.

مبین شنبه 6 دی 1399 ساعت 11:23

بسیار عالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد