روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

3 سه رقم نهال زیتون مخصوص نطنز و اوره و مناطق با زمستان های سرد

یکی از ویژگی های سرمای زمستانه نطنز این است که در بسیاری از سال ها، میزان سرمای زمستانه به حدی می رسد که به برخی از نهال ها آسیب می زند. زیتون از جمله درختان نیمه گرمسیری است که با سرمای زمستانه اگر شدید باشد، آسیب می بیند. زیتون در خاک نطنز، بادرود و مناطق اطراف آن بسیار خوب می شود و مشکلی از حیث نوع خاک و آب ندارد. عمده ترین مشکل آن، سرمای سخت زمستانی است که این مشکل هم قابل حل است. 

به طور کلی زیتون به سرمای تا هفت درجه زیر صفر مقاوم است اما سرمای بیش از این مقدار در سنین یک تا پنج سالگی به آن آسیب می زند. بنا بر این شما برای این که بتوانید این مشکل را حل کنید باید از ارقامی از زیتون استفاده کنید که توانایی عبور از سرماهای سخت زمستانه را داشته باشند. سه رقم خوب زیتون را برای این منظور به شما معرفی می کنم: 

1. زیتون رقم زرد ایرانی

تولید سالانه ۴۰ هزار تن زیتون در طارم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان |  Mehr News Agency

2. زیتون رقم کنسروالیا از ارقام زودبازده

ارقام زیتون - مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان مرکزی

3. زیتون رقم  آمیگدال یا رقم محرم (Amigdalolia) از ارقام یونانی که خیلی درشت است

احیای باغ زیتون لاسجرد با جدیت در حال انجام است | آستان نیوز - پایگاه اطلاع  رسانی آستان قدس رضوی - حرم مطهر امام رضا علیه السلام

این سه رقم زیتون جزء ارقام پر بار هستند که در منطقه ما هم خوب جواب می دهند. مقاومت رقم زرد ایرانی به سرما از دو رقم دیگر بیشتر است. رقم کنسروالیا و رقم محرم هم باردهی بیشتری نسبت به رقم زرد دارند. هر سه رقم هم برای روغن گیری مناسب هستند و هم برای کنسرو. این ارقام را اگر خواستید تهیه کنید می توانید از شرکت کشت و صنعت فدک در قم متعلق به آقای بلند نظر خریداری کنید. در تمام طول سال نهال دارند و با قیمت مناسب عرضه می کنند.  می توانید از مشاور این شرکت، سرکار خانم مهندس بلندنظر هم برای انتخاب رقم کمک بگیرید(09923156372). 

اما فوت کوزه گری کاشت زیتون در منطقه ما این است که در پاییز از زمانی که سرما به صورت جدی شروع می شود، دور نهال تازه کاشته شده از این ارقام، فوم بپیچید و فقط چند سانتیمتر انتهایی آن بیرون باشد. در فروردین هم وقتی مطمئن شدید دیگر خطر سرمازدگی نهالتان را تهدید نمی کند، فوم را باز کنید. این کار تا پنج شش سال لازم است. بعد از آن دیگر درخت زیتون شما خودش مقاومت لازم را به دست خواهد آورد و نیاز به فوم نیست مگر این که سرمای بسیار سختی مانند سرمای سال86 پیش بیاید.  (به جای فوم وسایل جایگزین دیگر را هم می توانید تجربه کنید).

چین ، محافظ پلاستیکی محافظ درختان ، تولید کنندگان ، عمده فروشی محافظ  پلاستیکی محافظ درختان - پلاستیک GREEN

تصویری از فوم محافظ درخت. 

من خودم در اوره ارقام مختلف و بسیار خوبی از زیتون مانند رقم پربار کرونایکی را کاشتم ولی به دلیل همین مشکل سرما رشد مطلوب را نداشتند و ناگزیر شدم آن ها را از باغ حذف کنم.  

پس اگر از زیتون خورهای حرفه ای هستید، از این درخت پر برکت و عالی غافل نشوید. این ارقام با خاک های نامناسب و شرایط نامطلوب آب و هوایی بسیار سازگارند. 


در همین رابطه مطالعه این مقاله علمی پژوهشی رو هم بهتون توصیه می کنم. 




(پ.ن: مطالب به درد نخوری که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می چاپونن لای پست ها ما، شما اما به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد