روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

چهارده 14 روش عالی و موثر برای از بین بردن زنبور قرمز

یکی از آفت های رایج در باغات، زنبورهای وحشی مثل زنبور قرمز و زنبور زرد هستند. به خصوص زنبور قرمز که به آن زنبور گاوی، زنبور خرمایی، و زنبور سرخ هم می گویند، برای زنبوردارها هم آفت مهمی محسوب می شود، چون زنبورهای عسل را نابود می کنند. 

زنبورهای عسل از زنبورهای وحشی استثنا هستند. زنبورهای عسل هیچ ضرری که ندارند بلکه سودمند هم هستند.چون تغذیه آن ها از شهد گل است و همین باعث گرده افشانی بیشتر و افزایش باروری میوه ها می شود. برای همین تا جایی که می شود باید از زنبور عسل حمایت کرد و زنبورهای قرمز و وحشی را دفع نمود.

از زنبورهای وحشی، مشکلی که ما در باغات مختلف داریم به ویژه در نطنز و روستاهای اطراف مانند اوره، بیشتر زنبورهای قرمز است. 

یک عدد زنبور قرمز می تواند با نیش خود حتی سبب مرگ افرادی که به نیش آن حساسیت بالایی دارند، بشود. کما این که در اوره نیز در سال های اخیر یکی از عزیزان با نیش همین زنبور به رحمت خدا رفت. فقط با یک نیش. پس خطرناک است و نباید ساده گرفت. زنبور قرمز با نیش خود سبب شوک آنافیلاکتیک و واکنش آلرژیک بسیار خطرناک شده و همین باعث مرگ فرد می شود. 

یک زنبور قرمز این توانایی را دارد که در طول یک هفته، یک عدد سیب کامل رد دلیشیز یا گلدن دلیشیز (سیب لبنانی زرد یا قرمز) که بافت سفتی هم دارد را تقریبا در حد هشتاد درصد میل کرده و سیب را کامل از بین ببرد. زنبورها می توانند به راحتی خوشه های انگور را به طور کامل نابود کنند. زنبورها می توانند به راحتی یک گلابی را میل کنند. 

زنبورهای قرمز می توانند انگورهایی که در کیسه گذاشته اید را کشف کنند، کیسه را سوراخ کنند، به داخل کیسه نفوذ کنند و از داخل تمام انگور را میل کنند. 

گنجشک ها و کلاغ ها هم از زنبورهای قرمز خیلی شاکی اند. چون خیلی از اوقات وقتی یک میوه نابود شده را که در باغ می بینید علت آن را به گردن گنجشک ها یا کلاغ ها می اندازید در حالی که عامل اصلی زنبورهای قرمز بوده اند. حال در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم چگونه شر این زنبورها را از باغ خود کم کنید. 

قبل از هرچیز نکته ای را به محیط زیست دوستان عزیز بگویم و آن این که اولا ما هم در تیم شماییم ثانیا باغ هم بخشی از محیط زیست است. پرورش میوه و خدمت به مردم و کمک به اقتصاد خانواده بخشی از محیط زیست است. بنا بر این اگر می گوییم زنبورهای قرمز را باید نابود کرد، سعی کنید ناراحتی شما بیش از ناراحتیتان از تغییر کاربری اراضی زراعی به ویلا و خانه و ... نباشد. زیرا واقعا این زنبورها در محیط باغ هم خطرناکند از حیث زهر کشنده داشتن، حامل ویروس و میکروب های خطرناک بودن و آسیب به محصولات. قطعا آسیبی که با کشتن زنبورهای قرمز در باغ شخصی به محیط زیست وارد می شود خیلی متفاوت تر از آسیبی است که معادن در سطح کلان به محیط زیست وارد می کنند. پس اولویت ها را فراموش نکنیم. جایگاه زنبور قرمز در محیط زیست، مانند جایگاه موش در طبیعت است که گرچه فواید زیادی دارد اما مضرات فراوانی هم دارد، ضمن این که جمعیتشان کنترل نشده است. یعنی با نابود کردن مثلا صد کلونی زنبور قرمز در یک روستا، جمعیت آن از بین نمی رود، چرا که در کوه ها و دره ها و بیابان ها، هزاران کلونی از این زنبور به وفور وجود دارد. در حقیقت کار ما کنترل جمعیت این زنبور هاست. بنا بر این مانند مساله گسترش بی رویه موش ها، هر چقدر می خواهیم از موش ها و مشکلات زیادی که ایجاد می کنند حمایت کنیم، همان مقدار هم از زنبورهای قرمز دفاع کنیم. 

توجه داشته باشید وقتی که به باغتان می روید، در ابتدا مراقبت کنید توجه این زنبورها را برای نیش زدن جلب نکنید. زنبورها به لباس روشن و گل گلی جذب می شوند. زنبورها خوششان نمی آید کسی دور و برشان بپلکد. لذا اگر نمی خواهید کارشان را تمام کنید، خیلی سر به سرشان هم نگذارید. در این زمینه زنبور قرمز خیلی شکموست. بدجوری روی غذای خود تمرکز می کند. برای همین دور و بر سفره اش پیدایتان نشود. زنبور قرمز هم قدرت پرواز بالایی دارد و هم واکنش سریعی دارد. ناگهان می بینید که چه زود دیر شد. پس غافلگیرتان نکند. 

اگر در باغ می خواهید غذا میل کنید، روی آن را بپوشانید. اگر غذای شما کباب باشد، در کسری از ثانیه ده ها زنبور قرمز اطراف سفره جمع می شوند. در این گونه موارد قطعه ای گوشت یا کباب را در فاصله ای دورتر از اجتماع و سفره خودتان بگذارید تا زنبور ها از آن استفاده کنند. اگر خودتان کباب درست می کنید، اب پیاز یا قطعات کوچک گوشت را روی یک سنگ و جایی در گوشه ای بگذارید تا زنبورها توجهشان به آن جلب شده و روی همان متمرکز شده و مزاحم شما نشوند. همیشه هم احتیاطا یک خمیردندان در محلی از باغ داشته باشید تا اگر زنبوری نیش زد، از آن برای مالیدن روی محل گزیدگی استفاده کنید. تا 5 ساعت مستمر باید خمیردندان روی محل بماند.

زنبور سرخ درست است که از میوه ها زیاد استفاده می کند، ولی غذای اصلی این زنبور گوشت است و جزء حشرات گوشتخوار محسوب می شود. این زنبورها در کمین زنبورهای عسل می نشینند، به محض این که موقعیت را مناسب ببینند، سر زنبور را با آرواره ی خود قطع می کنند و بدن آن را با خود برده در داخل زمین یا داخل یک تنه درخت مخفی می کنند. بعد هم در داخل بدن زنبور عسل تخم می کنند. این تخم ها تبدیل به لارو زنبور شده و تا مدتی از بدن زنبور عسل تغذیه می کند تا توانایی حرکت را پیدا کند. البته در منطقه ما کمتر از این روش استفاده می شود. در منطقه نطنز زنبورهای قرمز اغلب کلونی دارند. در هر کلونی هم حدود نهصد عدد زنبور وجود دارد. کلونی زنبور های قرمز در داخل سوراخ دیوارها و در بعضی از موارد در بیابان ها مانند لانه مورچه هاست. 

هشدار: زنبورهای قرمز حتی در تاریکی هم می توانند فردی که به آن ها حمله کرده را پیدا کرده و یک گلابی روی دماغش بکارند. پس خودتان باید مراقب باشید. 

پیدا کردن لانه زنبور قرمز:

اگر لانه آن ها در بیابان باشد قابل پیدا کردن است اما اگر در داخل سوراخ دیوار باشد ، پیدا کردن آن مهارت خاصی می طلبد که به شما یاد می دهم. به این ترتیب که به سراغ باغ انگور خود بروید. این کار در غروب بهتر است. چون زنبورهای قرمز وقتی زیاد از شهد انگور بخورند حالت مستی پیدا می کنند و تیز و فرز نیستند. در این حالت با یک انبر زنبور را بگیرید تا نیشتان نزند. از یک نفر بخواهید یک نوار رنگی یک متری یا نخ رنگی که از دور پیدا باشد به پای زنبور ببندد. بعد هم در یک فضای باز زنبور را رها کنید. حال او را تعقیب کنید ببینید به کجا می رود. معمولا لانه زنبورهای قرمز خیلی دور نیست. نهایتا باید در فاصله یک یا دو کیلومتری باشد که البته معمولا کمتر از این مقدار است. این کار را با چند زنبور قرمز انجام دهید و رهایشان کنید و در مدت کوتاهی لانه آن ها را پیدا خواهید کرد. وقتی لانه را پیدا کردید هیجانی نشوید و آن را خراب نکنید که با حمله ناگهانی خانه خرابتان خواهند کرد. 

روش های نابودی زنبور قرمز:

روش اول، سمپاشی کلونی: 

با روشی که گفتیم لانه زنبور را پیدا کنید و صبر کنید تا شب. شب هنگام داخل لانه را مفصل سم پاشی کنید، البته با رعایت کامل مسائل ایمنی. می توانید از حشره کش های معمولی استفاده کنید می توانید هم از سم های قوی که این دومی را توصیه می کنم. به زنبور قرمز زنبور گاوی هم می گویند. گاو است دیگر، یک موقع دیدید حشره کش زدید نمرد، نیایید به من بد و بیراه بگویید. سم قوی با لحاظ جوانب ایمنی به کار بگیرید. 

روش دوم، نابود کردن کلونی با شعله افکن: 

یک شعله افکن تهیه کنید. از همین ها که به سر کپسول پیک نیک وصل می شود و برای آسفالت پشت بام از آن استفاده می شود. در حال حاضر قیمتی کمتر از صدهزار تومان دارد. شب به سراغ لانه بروید و با کمک فرد دیگری، در حالی که یک نفر شعله افکن را نگه داشته است، نفر دوم در کلونی را تخریب کند. تلاش کنید چند دقیقه به طور مستمر آتش را از دریچه کلونی درون کلونی بگیرید. زنبورها از شدت گرما و دمای زیاد، همگی از بین خواهند رفت. با از بین بردن یک کلونی زنبور قرمز، باغ های یک منطقه کامل را نجات خواهید داد و چه بسا جان تعدادی انسان را. 

روش سوم، اسب تراوا: 

شما می توانید کاری کنید که به جای این که دنبال کلونی زنبورها بگردید و خودتان نابودشان کنید، ان ها خودشان ، خودشان را نابود کنند. برای این کار مقداری جگر سفید گاو یا جگر مرغ تهیه کنید. آن ها را به قطعات ریز در حدی که زنبور قرمز بتواند حمل کند، خرد کنید. مقداری سم جی بی وی JBV   یا کنفیدور را با آن مخلوط کنید. جگر سمی شده را در چند نقطه باغ که زنبورهای قرمز زیاد رفت و آمد دارند و ترجیحا کنار آبشخور زنبورها، بگذارید. زنبورها جذب شده،  جگر را با خودشان به کلونی می برند و الفاتحه. کل کلونی را نابود می کنند. نیازی به عملیات تعقیب و گریز برای پیدا کردن لانه هم ندارید. برای این کار در نزدیکی ظرف جگر مسموم مراقبت کنید تا مبادا زنبورهای عسل از آن استفاده کنند. 

نکته کلیدی کار این است که تله ها را جایی بگذارید که زنبورها برای آب خوردن مراجعه می کنند. چون عادت زنبورهای قرمز این است که بعد از آب خوردن به کلونی می روند. جگرها جایی باشد که بعد از آب خوردن، به عنوان هدیه بردارند و به کلونی ببرند تا تاثیر گذاری بیشتر باشد. 

روش چهارم، تله لبنانی: 

یک روش دیگر استفاده از تله لبنانی می باشد . تله لبنانی در ایران نیست. خودتان باید درست کنید. درست کردن آن هم بسیار راحت است. وسایل مورد نیاز یک بطری خالی نوشابه خانواده یک و نیم لیتری پلاستیکی با یک لوله پلاستیکی به طول 15سانتیمتر و قطر یک و نیم سانتیمتر  است. 

نحوه ساخت به این شکل است که لوله را برداشته و از وسط آن یک سوراخ به قطر لوله یعنی یک و نیم سانت ایجاد می کنیم و از وسط بطری عبور می دهیم .برای هر بار استفاده از این تله، مقداری جگر سفید در بطری می گذاریم و آن را در باغ در محل مورد نظر مثلا در مجاور درختان انگور آویزان می کنیم. با این روش در هر ساعت حدود 45 عدد زنبور قرمز را در بطری به دام می اندازید . باید توجه داشت که نباید زیاد جگر در بطری بماند که با خشک شدن یا خراب شدن جگر، دیگر زنبور قرمز به سمت بطری نمی آید .

روش پنجم، نوشابه مرگ بار: 

در این روش با بطری آب معدنی یا نوشابه تله درست می کنید. درون تله را نوشابه می ریزید. چون شکر فراوانی دارد و سبب جذب زنبورهای قرمز می شود. زنبورها وارد می شوند اما دیگر نمی توانند خارج شوند و همان جا می میرند. کم هزینه و راحت. حتی پول نوشابه هم ندهید. هر جا در مهمانی برایتان نوشابه آوردند، نوشابه ی خود را میل نکنید. نگهدارید برای این تله ها فوق العاده است. فیلم آموزشی این روش را از اینجا ببینید: 

https://www.aparat.com/v/HcFhK

اگر زنبورها جذب نشدند، مشکل در موادی است که داخل بطری به عنوان عامل جذب ریختید. عادت زنبورها فرق می کند. جذاب ترین عامل به ترتیب جگر سفید، جگر مرغ، گوشت مرغ، نوشابه، مخلوط گوشت و خون، مربا، عسل و ترکیبات شیرین است. 

روش پنجم، حشره کش الکترونیکی: 

اگر باغ شما در منزل ، ویلا یا جایی است که امنیت کافی دارد و به برق هم دسترسی دارید، می توانید همین حشره کش های الکتریکی که در ادارات و محیط های باز استفاده می شود را نصب کنید و از تق تق آن لذت ببرید. 

روش ششم، حشره کش برقی راکتی: 

این روش هم برای افراد بیکار بد نیست. البته حشره کشی را انتخاب کنید که حداقل به طول یک متر باشد و به زنبور خیلی نزدیک نشوید. 

روش هفتم: راهشان ندهید:

در باغ را ببندید، زنبورها نیان تو. 

روش هشتم: توری:

روی محصول و انگورهایتان توری بکشید. قبلا در این زمینه در پست دیگری مفصل این روش را توضیح دادم. 

روش نهم: سرکه، فلفل و نمک:

عصاره فلفل  قرمز، سرکه یا آب نمک روی خوشه های انگور(نه روی درخت یا پای آن) بریزید یا مستقیم روی زنبورها بپاشید. برای این کار سرکه یا نمک را با آب رقیق کنید و بعد مستقیم فقط روی خوشه ها محلول پاشی کنید. شاید هر به دو هفته لازم باشد این کار را مجددا تکرار کنید. 

روش دهم: مذاکره:

از روش آقای روحانی یعنی مذاکره استفاده کنید. اگر یک روز خواستید وارد باغ شوید، زنبورها راهتان ندادند، مطمئن باشید روشتان صد در صد جواب داده است

روش یازدهم: نگذارید حامله شوند:

برای زنبورها از داروهای ضد بارداری استفاده کنید. البته قرض از استفاده از داروهای ضد بارداری حامله نشدن زنبورها نیست. زنبورها با خوردن این داروها می میرند. برای این کار 50 الی 80 گرم داروی ضد بارداری را در ده لیتر آب حل کنید و روی درختان انگور محلول پاشی کنید. این روش برای مدت سی روز جواب می دهد. بعد از آن باید دوباره محلول پاشی کنید. 

روش دوازدهم: اسید بوریک: 

اسید بوریک یکی از محبوب ترین و موثرترین حشره کش ها در دهه های اخیر است. چون هم بر خلاف اسمش، بو ندارد، هم برای انسان مضر نیست و هم قیمت آن مناسب است. اسید بوریک هم مورچه ها را از بین می برد و هم زنبورها و ساس و ... . برای این کار مقداری اسید بوریک را با غذای مورد علاقه زنبورها مثلا جگر مرغ مخلوط کنید و اجازه بدهید از آن استفاده کنند. نکته مهم این است که بیش از اندازه نباید به این طعمه اسید بوریک بزنید. چون اگر بیش از اندازه باشد هم زنبورها از آن استفاده نمی کنند هم اگر استفاده کنند سریع می میرند و فرصت نمی کنند آن را به کلونی برده و بقیه را هم از بین ببرند. اسید بوریک را باید از داروخانه ها تهیه کنید. 

اسید بوریک


روش سیزدهم: ژل سوسک: 

داروهای سوسک کش اقسام مختلفی دارد که برخی از آن ها به صورت ژل مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها روی زنبورها هم کارگر هستند. کافی است ژل سوسک تهیه کنید و در نقاط پر رفت و آمد زنبور ها ، این ژل را روی چوب یا برگ انگور بمالید. 

 روش چهاردهم: سم: 

استفاده از سموم اختصاصی زنبور مانند انواع حشره کش ها و ... هم یکی از روش های رایج برای مقابله با زنبور قرمز است که به هیچ وجه ما این روش را توصیه نمی کنیم. سعی کنید با ترکیبی از مبارزه بیولوژیک، مکانیکی و ... و تا جایی که می شود، بدون سم پاشی کلی محصولتان، زنبورها را از بین ببرید. با سم پاشی روی محصول خود، باغتان را از حالت ارگانیک خارج نکنید. 


سوالی داشتید در تلگرام در خدمتم

@ooreh

  

(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

نظرات 35 + ارسال نظر
مجتبی پنج‌شنبه 9 شهریور 1402 ساعت 17:01

مطلب بسیار عالی جور کردید ... باغ انگوری داریم ... زنبور قرمز و زرد لاشخور پدر صاحب میوه و رفقای ما را در اورده ... چند سال قبل یک لونه خیلی بزرگ داخل دیوار کنده بودن با دردسر زیاد منهدم شدن

محمد سه‌شنبه 7 شهریور 1402 ساعت 15:39

بهترین راه اینی هست که میگم چون تاحالا بیشتر از ده تا لونه بزرگ زنبور قرمز رو باهاش خراب کردم ، اول یه بطری نوشابه بزرگ پر از گازوئیل کنید سر بطری رو هم یه سوراخ کنید بعد گازوئیل بریزید داخل لونشون و بعد چند تیکه کارتن اتیش بزنید و بریزید داخل لونشون تا دود کنه.

روح اله شنبه 28 مرداد 1402 ساعت 15:43

روشهاتون عالی بود مخصوصا سم کنفیدور و جیگر سفید یا سیاه. ولی سم همش یک لیتری و خیلی گرونه الان در سال ۱۴۰۲

احمد سه‌شنبه 24 مرداد 1402 ساعت 10:01

سلام
درود بر شما با این راهکارها
فقط عکس تله‌ی نوشابه و لوله رو بزارید تو سایت لطفا

عاطفه شنبه 10 تیر 1402 ساعت 08:12

مطالبتون عالی بود

Saba یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 ساعت 15:35

سلام دو سه روزه یه لونه زنبور قرمز رو سقف بالکن ما هست که فقط یدونه زنبور روش میشینه، امروز دیدم غیر از اون یکدونه دیگه خیلی بزرگتر رفت داخل هواکش پکیج که رو دیواره به نظر شما تعدادشون زیاده؟ اون لونه خیلی کوچیکه یعنی میخواد بزرگترش کنه؟ خیلی میترسم اصلا نمیتونم کاری بکنم اگه اون جگر رو بزارم با حشره کش معمولی جواب میده؟

سلام خدا بر شما. تبریک عرض می کنم. مهمانان جدید سقف منزل شما رو پسندیدن. یه چند روز دیگه ادامه بدن، به جای قتل دو تا زنبور، مجبورین یه نسل‌کشی راه بندازین..

بی نام پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1402 ساعت 23:38

دوستان این زنبور باید شرایط زندگی اش فراهم باشد مثلا درخت سیب یا الو زیاد باشه و در این صورت نصلشون منقرض می شه که آسیبی به کلاغ ها و گنجشک ها و ما بقی پرندگان مثل کبوتر نزنید و کاری کنید که باعث گسترش نسل این پرندگان بشید و اینها رو شکار نکنید و زنبور های قرمز هیچ وجه نمیتونن به مرغ و خروس و کبوترو.... ما بغی پرندگان اسیب بزنن و بر اثر سرما هم می میرند ما تا میتونیم باید از زنبور عسل حمایت کنیم و حتا در بعضی مواقع زنبور های زرد و زنبور های قرمز به جون هم میفتن همانطور که اسمشان است زنبور خرما هستند و خرما هم شیرین است اگر شرایتشان فراهم نباشد در ان مکان زندگی نمی کنند

ممنونم از توضیحات شما دوست عزیزم. فقط الهی دورت بگردم یه کم دقیق‌تر بنویس. نصل: نسل؛ مابغی: مابقی؛ شرایت: شرایط.
ممنونم که وقت گذاشتی، قابل دونستی و برامون پیام و توضیح نوشتی.

جعفر دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 ساعت 22:00

سلام.توی سقف شیروانی ما که از چوب هست تعداد خیلی زیادی زنبور وحشی لونه کرده.ایا شما کسی رو دارید که هزینه بدیم بیاد اینارو بکشه.واقعا من میترسم.۲ سال خونه خالی بوده و این اتفاق افتاده.کمک کنید.شماره ای دارید که بتونم مستقیم صحبت کنم؟ممنون

سلام خدا بر شما.
چه کار خشنی از ما می‌خواهین. من فقط بلدم حداکثر با دم پایی بزنم تو سر یکی دو تاشون. اما اگه خیلی می ترسین لونه شون رو از بین ببرین، چند تا راه بهتون پیشنهاد می دم. 1. یه دونه از این نارنجک‌هایی که چهارشنبه سوری باهاش چشم و چار مردم رو در میارن، بزنین در لونشون.. 2. یه دهه هشتادی یا دهه نودی از دور و برتون پیدا کنین. گوشیش رو بگیرین و یه موسیقی از تو موبایلش پلی کنین و هندزفری رو بذارین تو سولاخشون.. تضمین می کنم همین جوری به در و دیوار می خورن و در می رن.. 3. با تفنگ ساچمه‌ای پاهاشون رو نشونه بگیرین.. برای فرود دیگه چرخاشون باز نمی شه و تامام 4. سم بخرین و از سر میدون یه کارگر شجاع بیارین براتون سمپاشی و ردیفش کنه. نگران نباشین. کار خیلی راحتیه.

pirelli جمعه 1 اردیبهشت 1402 ساعت 11:12

دروووود بر شما
ما یه همسایه عوضی داریم که روبه رومون زندگی میکنه بالا پشت بوم خونش زنبور عسل نگه میداره

تو حیات خونمون یه حوض داریم که زنبوراش میام اینجا اب میخورن
از حوضمون
تعداد زنبور ها وقتی میان اب بخورن وحشتناک زیاده
کله حوض رو میگیرن مخصوصا ظهر
داداش کوچیکم با دوستاش میان تو حیات بازی میکنن ولی از وقتی این زنبورها میان خیلی اذیت میشن و میترست ازشون. تازه چند بار گروهی به کسایی که تو کوچه بودن حمله کردن زنبوراش ولی ایشون نمیخواد بفهمه که منزل مسکونی جای نگه داری زنبور نیست

واقعیت خودمم میترسم
هرکی اون همه زنبور ببینه میترسه و نزدیکشون نمیشه

و از اون جایی که همسایه ما ائم عوضی هست و با حرف تو سرش نمیره مجبورم خودم زنبوراش رو بکشم

چه سمی تو اب حوض بریزم؟

سلام خدا بر شما..
اول یه شربت خنک بخورین یه کم آروم بشین..
بعدش این که این زنبورهای طفلی گناهی ندارن که بخواهین بکشیدشون.
مشکل اینه که همسایه شما یه کم ناوارده. زنبورهای عسل همیشه به آب نیاز دارن و باید نزدیک لونه شون آب باشه. به ایشون پیشنهاد بدین روی همون پشت بام خودش، نزدیک کندوهاش، یه چند تا تشت بزرگ آب بذاره. توی تشت آبش هم یه تعداد چوب بندازه تا زنبورها بتونن روی چوب ها بشینن و تشنگیشون رو رفع کنن. با این کار به میزان قابل توجه و محسوسی از مراجعه زنبورها به حوض شما کاسته می شه.
اگه بنده خدا باهاتون راه نیومد بهش بگین به تلافی این که زنبورها میان اینجا،‌ شما هم لطف کنین عسل سالیانه ما رو به رایگان تامین کنین چون ما داریم به زنبورهای شما آب می دیم. به نظرم معامله خوبی باشه و بهش می ارزه.
اگه کوتاه نیومد، روی حوضتون رو تا مدتی با یه پلاستیک بپوشونین. وقتی زنبورها به آب دسترسی نداشته باشن، خود به خود جای دیگه ای رو برای رفع تشنگی پیدا می کنن و از حیاط شما می رن.
بازم اگه نشد، شما که پشت بام دارین، حوض آب هم دارین، چه بخواهین چه نخواهین هم یه عالمه زنبور توی حوضتون هستن، پس خودتون هم یه چند تا کندوی زنبور عسل بخرین و بذارین روی پشت بامتون. البته نژاد کارنیکا بخرین. این نژاد زنبورهای آرومی داره و میزان عسل دهیشون بالاتره، تغذیه زمستانیشون هم کمتره و مقاومتشون هم به بیماری ها بیشتره. زنبورداری فوق العاده است. اگه شرایطش رو دارین امتحان کنین. پشیمون نمی شین.

بعدم از زنبور عسل نترسین. حتی نیش زنبور عسل خاصیت درمانی داره. البته برای کسانی که به نیشش حساسیت نداشته باشن.

سعید نوذری سه‌شنبه 1 آذر 1401 ساعت 07:23

با سلام
باید کلونی زنبور قرمز را پیدا کرد بعد منتظر ماند تا آفتاب غروب کنه اونوقت یک بطری نوشابه پر نفت یا گازوئیل کرد داخل لانه زنبورها ریخت و با گذاشتن چند تکه کارتن یا کاغذ و ... روی لانه آتش زد، فقط حواستون باشه از بنزین استفاده نکنید خطرناک هست.

سلام خدا بر شما و تشکر از راهکار پیشنهادی تون.

هادی هستم از فارسان شنبه 16 مهر 1401 ساعت 00:21

مطالبتون خوندم دست مریزاد داخل بعضی از روشا که شوخی میکردید خیلی خوشم اومد باعث خنده رو لبامون شد انشاالا همیشه رو لباتون خنده باشه

خوشحال شدم روی لبتون خنده نشسته. الهی همیشه دلتون شاد باشه.

مهدی یکشنبه 30 مرداد 1401 ساعت 17:57 http://galedarmehdi0@ gmail. com

سلام دوست عزیز، ما طبقه دوم آپارتمان هستیم، شانس ما زنبور های قرمز از دیوار نفوذ کردن دقیق از داخل اتوبوسی دور سقف وارد خونه میشن، یه بار با گچ زیاد راهشون و بستم ولی باز دوباره بعد هفت هشت روز دوباره سوراخ کردن همونجا رو اومدن تو، به نظر شما بجز گچ چه موادی بزنم به دیوار تا کیپ بشه که نتونن بیان داخل؟

سلام خدا بر شما.
ببینین این زنبورها، در حفاری انقدر استادن که حتی می‌تونن با حفاری بتون، گاوصندوق بانک رو هم بزنن و فقط به این دلیل که پول ایران براشون بی ارزشه، این کار رو نمی کنن.
فکر نکنین می‌تونین با یه کم گچ زدن لونه شون رو مسدود کنین. با هیلتی در و دیوار منزلتون رو سوراخ سوراخ می کنن و بعد هم با یه لایک خوشگل و یه لبخند ژوکوند، جلوی چشمتون هلیکوپتری می زنن و راه رو باز می کنن و می رن.
پس فقط از راه‌کار‌هایی که توی مقاله گفتیم استفاده کنین تا نتیجه بگیرین.

جواد سه‌شنبه 18 مرداد 1401 ساعت 10:45

از زنبور زرد نگفتید

آخه فقط با رنگ قرمز مشکل دارم.. حیف نیست زنبورهای زرد به این گوگولی رو اذیت کنین..؟

محسن چهارشنبه 12 مرداد 1401 ساعت 04:43

عالی.تشکر فراوان دارم بابت این تجربیات مفید که در اختیار ما گذاشتین.من اتفاقا به نیش زنبور حساسیت دارم.یه بار یه زنبور کوچولو کنار چشممو نیش زد اونقدر ورم کرد که منو به اورژانس کشوند.حالا از این زنبور گاوی ها اومدن تو دیوار حیاطمون لونه کردن جرات نمیکنیم بریم تو حیاط.حالا این روشهای کم خطرتر شما رو بکار میبندم امیدوارم که برام جواب بده.مشعل ایزوگام دارم ولی خداوکیلی ترس دارم که ضد پاتک نخورم

نگران نباشین.. جوانب احتیاط رو در حداکثر حالت ممکن رعایت کنین. شما که به نیششون حساسیت دارین ممکنه خطرناک باشه براتون. گاهی نیش زنبور منجر به مرگ می شه. برای همین قبل از این که بخواهین اقدام جدی کنین، حتما وصیت‌نامه رو آماده کنین و تصمیم مناسبی هم برای ناهار مراسم گرفته باشین. این روزا دیگه مردم تا کباب یا جوج به بدن نزنن، فاتحه درست و حسابی نمی خونن.

حسان یکشنبه 2 مرداد 1401 ساعت 20:57

سلام

علیکم السلام

حسان شنبه 1 مرداد 1401 ساعت 16:12

من در روستا زندگی می کنم وچند کندوی زنبور عسل هم دارم ولی زنبور های قرمز خیلی اذیت می کنن ومیان زنبور های عسل من رو می خورن نمی دونم چیکار کنم به من گفتن که یک سم هست که داخل جگر مرغ میگذارن وزنبور های قرمز میان اون جگر رو می خورن وی تیکه با خودشون می برن به لانه اشون واونجا همه زنبورها از بین می رون حالا نمیدانم این سم رو ازکجا پیدا کنم هر کس توانست به من کمک کنه نظر خودرا دراین جا بنویسه ممنون دوستان

این سم رو می تونین در گوگل سرچ کنین و از سایت‌های آگهی یا از نرم افزار دیوار پیدا کنین. سم فروشی‌ها معمولا سم‌های خوبی رو توصیه می‌کنن.
ولی یه راه جایگزین اینه که برای کندوهاتون محافظ قرار بدین. یا از تله های آماده زنبور قرمز استفاده کنین که به راحتی قابل خریداری هست.

محمد جمعه 24 تیر 1401 ساعت 13:47

برای نابودی زنبور قرمز از چه سم استفاد کنیم

مهم نیس من چه سمی توصیه کنم. مهم اینه شما چه سمی گیرتون بیاد..

محمد پنج‌شنبه 9 تیر 1401 ساعت 10:04

سلام میزان اسید بوریک یا سم کنفیدور که باید به جگر سفید اضافه کنیم چقدر باید باشه که زنبور متوجهش نشه و از اون جگر رو با خودش به کلونی ببره؟ و اینکه سم jbv اصلا توی فروشگاها پیدا میشه؟ تفاوتش با سم کنفیدور چی هست؟ ممنون

سلام خدا بر شما. این ها سم های قوی ای هستند. مقدار کمش هم موثره.
دیگه باید بگردین. ان شاء‌الله پیداش می کنین.

.... چهارشنبه 8 تیر 1401 ساعت 15:49

من تو اتاقم یه زنبور قرمز دیدم با مگس کش زدم بهش افتاد حالا نمی دونم کجا افتاده چیکار کنم

یه راهکار خیلی فنی و خوب بهتون می گم که ردخور نداره. کلیه پروازها اعم از داخلی و خارجی ثبت می شن. هر سقوطی هم محدوده اش کاملا از طریق ماهواره‌ها قابل ردیابیه. بی زحمت به یوتل ست وصل بشین و از طریق جی پی اس ماهواره‌ای به راحتی جعبه سیاه زنبور قرمز کذاییتون رو پیدا کنین و آخرین ضربه مگس کش رو هم نثارش کنین. فقط مراقب باشین زنبورهای قرمز خیلی بد دهن هستن و فحش ناموسی می دن. قبل از این که جم بخوره بزنین نابودش کنین.

بلدی شنبه 4 تیر 1401 ساعت 00:00

گازوئیل هم میتونه خیلی موثر باشه
شب هنگام ،درون کلونی، گازوئیل بریزیم.

بله. خوبه. البته در صورتی که زنبورهای قرمز سیستمشون رو به دیزل ارتقاء نداده باشن..

M جمعه 20 خرداد 1401 ساعت 13:57

سلام ،
من یه چند وقتیه که با صدای لذت بخش زنبورای قرمز صبح از خواب بیدار میشم هر روزم میکشمشون
اینا از تو دیوار میان تو ولی اون لوله هه که تو دیواره راهش بستس
اینا تو کانال کولر هم میتونن لونه بسازن ؟

سلام خدا بر شما. بله. توی کانال کولر هم می تونن لونه بسازن. فقط وقتی کولر روشن باشه، دسته جمعی فحش های خیلی رکیک می دن، به اونی که کولر رو روشن کرده.. اعصاب ندارن متاسفانه. یه کمی هم بد دهن هستن، بی تربیتا.

شنبه 3 اردیبهشت 1401 ساعت 13:33

می‌توانیم زنبور را در خانه ول کنیم تا وقتی از خانه برود بیرون ولی با آن کار نداشته باشیم

اینم یه راهه.. یادم باشه شما رو به انجمن حمایت از زنبور Association for the protection of bees معرفی کنم .

مجتبی صنوبر شنبه 20 فروردین 1401 ساعت 08:41

سلام من و خانه زنبور عسل دارم اگر گوشت را سمی کنم ایا آسیبی به زنبورهای عسل وارد نخواهد شد یا از تله نوشابه استفاده کنم کدام طریقه را بیشتر به من پیشنهاد می کنید ممنون

سلام خدا بر شما. متاسفانه کاملا بر زنبور عسل اسیب وارد می شه. از روش های فیزیکی استفاده کنین. سم استفاده نکنین. سم‌ها کوررنگی دارند و تفاوتی بین زنبور قرمز و زرد و سیاه و خاکستری و ... قائل می شن. همه رو از دم می کشن.

آلان شنبه 4 دی 1400 ساعت 00:02

سلام خسته نباشید
من تازه می‌خوام باغ انگور احداث کنم ولی منطقه ما زنبور قرمز خیلی زیاد داره میترسم با هیچ روشی نشه از بینشون ببرم

سلام خدا بر شما.
به راحتی می تونین از بینشون ببرین. تا حدود دو کیلومتر اطرافتون باید کلونی هاشون رو با روش هایی که گفتیم شناسایی کنین و از بین ببرین. بعد دیگه خیالتون راحت باشه و مشکلی پیش نمیاد. به صورت ترکیبی اگر از روش هایی که گفتیم استفاده کنین جای هیچ نگرانی ای نیست. این زنبورها به ناحیه شما اختصاص ندارند. همه جا هستند.

علی چهارشنبه 21 مهر 1400 ساعت 12:11

سلام مهندس جان تو سقف بالکن خونه ما لونه درست کردن ما در لونه اینا رو بستیم حالا دارن دونه دونه از طریق سقف کاذب میان داخل خونه ما چه کاری میشه کرد

سلام عزیز دلم. چه کار خطرناکی انجام دادین. مجددا اگه می تونین در لونه شون رو باز کنین. منافذی که ازش وارد خونه می شن رو مسدود کنین. شب اول داخلش رو با شمع(همین شعله افکن‌هایی که باهاش ایزوگام می کنن) داخل لونه رو از سمت بالکن (در صورتی که سقفتون چوبی نیست.. یه موقع خونه رو آتیش نزنینا..) چند ثانیه شعله بگیرین. نیم ساعت بعد هم داخلش رو یه سم قوی بزنین و تمام. اگه سقف خونتون تیر چوبیه و شعله آتیش خطرناکه ، فقط همون سم پاشی کافیه. تاکید می کنم شب در حالی که برق ها خاموشه این کار رو بکنین. در روز اگه باشه می ریزن سرتون و شکارچی خودش شکار می شه.

زهرا دوشنبه 29 شهریور 1400 ساعت 18:11

زنبور های قرمز درمحل زندگی ما خانه ساختند این درسته که زنبور های قرمز دسته جمعی حمله میکنند یا زمستان ها می میرند ؟؟؟؟.

زنبورهای قرمز در فاصله زیاد از کلونی شان دسته جمعی حمله نمی کنن. اما اگر بخواهید به کلونی آن ها نزدیک بشوید، چوب داخل لانه آن ها کنید ، لانه آن ها را خراب کنید و ... چنان با هم متحد و خوشگل بهتون حمله می کنن که فرصت وصیت نامه نوشتن هم پیدا نمی کنید.
برای همین برای از بین بردن کلونی این زنبورها اولا باید شب اقدام کنید با رعایت احتیاط و اقدامات امنیتی، ثانیا ابتدا با شعله افکن مدتی داخل لانه آن ها را آتش بگیرید یا با سمپاش داخل لانه آن ها را مفصل سم پاشی کنید و بعد از مدتی لانه را تخریب کنید. از سمی هم که در مقاله گفتیم می توانید استفاده کنید تا کل کلونی خود به خود از بین برود.

علی جمعه 12 شهریور 1400 ساعت 10:01

یک روش هم اینه ازشون بپرسیم خونه تون کجاست میخوایم براتون میوه بیاریم اینقدر توزحمت نیوفتین میوهایی که خراب کردن رو ببریم نزدیک کلونی شون بریزیم

آفرین. این هم راه خوبیه. ولی خوب اینا کراششون به میوه‌های آویزون از درخته. خیلی با میوه های روی زمین ریخته حال نمی کنن.

علی جمعه 12 شهریور 1400 ساعت 09:58

هر چی گلابی داشتم نابود کردن همه رو نصف خوردن نه ارزش فروش داره نه خوردن

بله متاسفانه. بی رحمانه می خورن. شما باید حتما کلونیشون رو پیدا کنین و از بین ببرین. با روش هایی که گفتیم راحته. از بینشون نبرین سال دیگه دو برابر می شن. البته اگه باغداری شما حرفه ای هست و محل باغتون هم از جهت نداشتن دزد، امنیت لازم رو داره، می تونین از توری های شید استفاده کنین و روی کل درختتون بکشین.

سام چهارشنبه 20 مرداد 1400 ساعت 14:58

خیلی لذت بخشه وقتی آدم لونه زنبورهای قرمزراآتیش

ولی خوب باید خیلی مراقب باشید. یهو کلونی بهتون حمله ور نشن. نیش چند تاشون برای مرگ کافیه. واقعا کار خطرناکیه.

حمیدرضا سندگل یکشنبه 17 مرداد 1400 ساعت 12:33

با سلام خدمت شما تله ای ک گفتین از بطری و نوشابه استفاده کنیم زنبور عسل را هم ب دام می اندازد

سلام خدا بر شما. بله متاسفانه. البته تک و توک. کلنی زنبور عسل تعدادش خیلی زیاده و با ده تا بیستا زنبور اتفاق خاصی برای کلونی نمی افته . ولی کلونی زنبور قرمز تعدادشون خیلی کمه و ضربه محکمی به کلونیشون وارد می شه. گرچه همون تعداد کم زنبور عسل هم از بین بره، ادم غصه اش می شه. گرچه صدها برابر این مقدار جلوی کندو به طور طبیعی معمولا می میرند.

آریا چهارشنبه 23 تیر 1400 ساعت 01:36

سم زنبور عسل رو نمیکشه

باید خودتون از یه فاصله ای حضور داشته باشین و در زمان سم دادن به زنبور قرمز کنترل کنین که زنبور عسل نیاد اطراف سم و اگه اومد با یه تیکه چوب دورش کنین.

امین شنبه 5 تیر 1400 ساعت 17:56

عالی

محمدرضا عباسی پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1400 ساعت 11:26

سلام زنبور قرمز برا کشتن زنبور عسل نیششون هم میزنه؟ یا اونا رو میخوره

سلام خدا بر شما. نه نیششون نمی زنه. با آرواره هاش سرشون رو از تنشون جدا می کنه و تیکه تیکه شون می کنه و می زنه به بدن. به همین خشنی.

مرتضی چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 22:31

دستمریزاد. خیلی خوب بود.‌ در دیوار روبروی خانه ما یک لانه زنبور قرمز هست که ارتفاعش هم زیاد است و نمی‌شود خود لانه را سمپاشی کرد یا سوزاند. مستاصل بودیم چه کنیم؛ مطلب شما بسیار مفید بود؛ مخصوصا روش‌ها سمی‌کردن غذا یا تله.

خوشحالم که براتون مفید بوده. امیدوارم بتونین از شر و آسیبشون خلاص بشین.

سونیا سه‌شنبه 7 بهمن 1399 ساعت 17:43

عالی دست شمادرد نکنه واقعا

خواهش می کنم. خوشحالیم که پسندیدید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد