روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

21 علت و عامل خشک شدن نهال در سال اول کاشت

خشک شدن نهال به دلیل یکی از عوامل زیر می تواند باشد: 

1. هوا خوردن ریشه. برای انتقال در زمانی که نهال در خواب است، باید درون گونی یا جایی باشد که به مدت طولانی هوا و باد نخورد.

۲. کود دادن موقع کاشت: در سال اول نهال نیاز به کود ندارد. 

۳. شوک دمایی مثلاً گیاه از منطقه گرم خریده و در منطقه سرد کاشته شود. مثلا صبح از کرج در روزی که هوا بسیار گرم است بخرند و شب در تبریز در یخ بندان بکارند. همچنین در دمای بالای سی درجه، انتقال نهال حتی اگر با ریشه و گلدانی باشد، در بسیاری از مواقع امکان خشک شدن آن وجود دارد. به همین دلیل ترجیحا از نیمه دوم خرداد تا انتهای مرداد، نسبت به جا به جایی و انتقال نهال اقدام نکنید. 

۴. تنش آبی: بلافاصله بعد از کاشت به آب نیاز دارد و بعد از آن نیز تا مدتی باید مراقبت شود تا رطوبت خاک حفظ شود. حتی نهال های کم آب در سال اول باید زود به زود آب داده شوند. 

۵. تکان خوردن شدید بعد از کاشت توسط باد و ...: بعد از کاشت باید نهال را با قیم بست.

۶. تخلیه نکردن هوای درون خاک موقع کاشت: بعد از کاشت، خاک را باید پایمال کرد. 

۷. شوک انتقال یکباره از گلخانه به محیط باز: نهال های تازه پیوند زده شده و نیز کشت بافت به این شوک خیلی حساسند.  

۸. آسیب دیدن ریشه در انتقال: مانند این که هنگام انتقال از طریق اتوبوس و باربری، ریشه زیر بار له شده یا تارهای مویین آن آسیب ببیند.

۹. درست در نیاوردن نهال از خاک با ریشه خوب . بعضی نهال فروشان ، اغلب ریشه های مهم نهال را هنگام استخراج نهال از بین می برندو  نهال بدون ریشه کافی تحویل داده می شود. بارها خرمالو خریده ام که خشک شده و بعد که بررسی کرده ام دیده ام یک تکه چوب تحویل داده اند و هیچ ریشه ای درون گلدان نبوده است و ما دلخوش که نهال گلدانی خریده ایم. 

۱۰. عدم استقرار ریشه قلمه ها به خصوص در انگور. برخی از نهال فروشی ها هنوز قلمه ریشه نزده، آن را به فروش می رسانند و طبعا هنگام جا به جایی خشک خواهد شد. 

۱۱. بعضی نهال ها مثل پسته و خرمالو حساسیت ویژه دارند و بعد از جابه جایی درصد خطا زیاد دارند و بهتر است در همان محل مقصد کاشته و همانجا پیوند بشوند. 

۱۲. آسیب زدن حیوانات و جوندگان مانند گراز و خرگوش: برای این کار می توان از کاورهایی استفاده کرد. 

۱۳. آسیب کرم سفید ریشه: باید قبل از کاشت چاله و اطراف آن را خوب برای نبودن کرم سفید ریشه بررسی کرد. 

۱۴. کاشتن در زیر سایه شدید یا نور شدید بدون توجه به نیاز نهال

۱۵. غرقاب کردن نهال و خفگی نهال 

۱۶. بی توجهی به خاک مناسب برای گیاه مثلاً کاشت گیاه حساس ، در خاک شور یا پ هاش نامناسب

۱۷. هرس سنگین شوک آور در برخی نهال های حساس

۱۸. نشست یا شستشوی خاک بر اثر آبیاری و بیرون زدن ریشه و بی توجهی در تکمیل خاک مورد نیاز

۱۹. زیر نور شدید و ذره بینی خورشید قرار گرفتن هنگام انتقال و در حالت خواب برای زمانی که نهال را درون فضای بسته ماشین و پشت شیشه ها انتقال می دهند.

۲۰. سموم علف کش یا محلول پاشی نامناسب.

21. توجه معنوی به نهال: علاوه بر رعایت نکات فوق، وضو داشتن، گفتن بسم الله و دعا و از خداوند برکت طلبیدن برای این که درخت مورد نظر باقیات صالحاتی برای شما باشد و از بلایا در مصون باشد نیز بسیار موثر است. نقش معنویت را دست کم نگیرید. امام علی علیه السلام، نخل های فراوانی را می کاشت، یک دانه از آن ها خطا نمی کرد. 


کاشت نهال توسط مقام معظم رهبری (عکس)



(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

نظرات 50 + ارسال نظر
زهره صوفیی یکشنبه 28 خرداد 1402 ساعت 01:13

سلام وقت بخیر من امسال درخت کاشتم فقط درخت گلابی برگ هاش زرد شده و یکی از انارها هم تا الان برگ نداده ولی بعضی از چوب هاش خشکه و بعضی ها سبزه داخلش و درخت آلو هم مشکل درخت انار و داره فقط این چند تا درخت مشکل و داره و گردو هم برگ هاش ریخته هنوز در نیامده از بین ۷۰ تا درخت

سلام خدا بر شما.
همچنان به این نهال هاتون رسیدگی کنین و به موقع آب بدین. نگران نباشین. به احتمال هفتاد درصد جوونه می زنن و دلتون شاد می شه. اون گلابی ها هم همین طور. تنش داشته به خاطر جا به جایی. سال بعد خوب می شه.

ابراهیم دوشنبه 22 خرداد 1402 ساعت 10:25

درود
من سه تا قلم انگور داخل گلدان ریشه دار کردم بعد از چندبرگی شدن انتقال دادم به باغچه
بعد دوهفته شروع کردن برگ ها خشک شدن و وقتی در اوردم ساقه هم پوسیده بود یکی دیگه شون چندتا برگ ریز هم داد ولی باز خشک شد و دوتا برگ از قبل داره که سبزه ولی مایل به خشکی این یه دونه تقریبا یکماهه که دوام اورده
دلیل اینکه تا حالا قوام نگرفته چیه؟

سلام خدا بر شما.
شما زود انتقال دادین. باید این قلمه ها موقع خواب یعنی انتهای پاییز یا زمستون انتقال داده می شدن. چون تازه گرفته بودن و ریشه شون مستقر نشده بوده. اشکالی نداره و خودتون رو ناراحت نکنین. دوباره سه تا قلمه دیگه بزنین یا این دفعه یه دو سه تا از شاخه های انگور مورد نظرتون رو با خوابانیدن تکثیر کنین. الان هم امکان خوابانیدن وجود داره و انتهای پاییز جا به جاش کنین.
دلیلش اینه که طفلی بهش فرصت کافی ندادین. هر چی داد زده ابراهیم یه کم دیگه صبر کن ریشه هام کمه.. ولی شما متاسفانه زبون قلمه ها رو هنوز یاد نگرفتین و کار از کار گذشته.

راضیه یکشنبه 21 خرداد 1402 ساعت 00:54

سلام من ی نهال توت کاشتم الان چهارماه میشه برگ میکنه سرهای برگاش قهویی میشن خشک میشن امادوباره پیک میزنه برگ میکنه امابازهمین اتفاق میوفته هنوزم بده میده خشک میشه دلیلش چیه میشه بگین

سلام خدا بر شما.
لطفا در تلگرام پیام بدین و عکسش رو بفرستین تا راهنمایی تون کنم.

علی دوشنبه 15 خرداد 1402 ساعت 11:53

سلام مجدد وقت شما بخیر
یک سوال دیگه از خدمت شما داشتم.
می خواستم بدونم گیلاس بینگ از نظر بازار پسندی و باردهی خوب هستش؟ چون قصد کاشتن گیلاس دارم.

سلام خدا بر شما. باردهی خوبی داره ولی از نظر بازارپسندی تک دانه مشهد از همه بازارپسندیش بیشتره. چون درشت تره و مردم عقلشون توی چشمشونه و بیشتر گیلاس درشت جذبشون می کنه.

علیرضا یکشنبه 14 خرداد 1402 ساعت 21:17

با سلام
بنده 20 تا نهال کاشتم گیلاس
بعضی از نهال ها گرفتن و چند تاییی از بالا سبز نشدن و از زیر پیوند برگ در آوردن
خواستم راهنماییی کنید در ضمن وقتی خریدم از جاییی معتدل بردم جایی سرد کوهستانی که همون موقع برف هم بود
جای ما باد شدید هم میاد
بعد به راهنماییی دوستان کود مایع کرسر هم ریختم
ممنون میشم راهنمایی کنید که اوناییی که از زیر پیوند برگ در آرودن آیا از بالا هم سبز میشن؟

سلام خدا بر شما.
اگه از زیر پیوند سبز شدن، دوباره پیوند بزنین. پیوندک رو از نهال های دیگه ای که سبز شدن بگیرین. البته سال بعد پیوند بزنین الان زوده.
سال اول که نهال رو می کارین هیچ کودی نباید بهش بدین.
اگه بالای پیوندک هنوز سبز باشه احتمالش هست که از بالا جوونه بزنه به شرط این که پاجوشی که زیر پیوندک زده رو حذف کنین تا انرژیش رو از بین نبره. اما اگه بالای پیوندک آسیب جدی دیده، امیدی نیست. بذارین همون پاجوش بزرگ بشه و پیوند گیلاسش بزنین.
تغییر آب و هوایی ای که گفتین مشکلی ایجاد نمی کنه. گیلاس سرما رو دوس داره. یه مقدار دیرتر میوه اش می رسه.

جمشید آریا جمعه 12 خرداد 1402 ساعت 07:00

سلام بزرگوار،من تعدادی نهال انار خودم خزانه کرده بودم،قصد کاشت در باغچه منزلم در شهر رو داشتم،تعداد ۶ اصله نهال ۷۰ سانتی رو انتخاب کردم ولی متاسفانه بدلیل عجله و کمبود وقت،این نهال هارو زا دقت از خزانه خارج نکردم،طوریکه ریشه ها مقداری آسیب دیدن و ریشه های مویرگی کنده شدن و تقریبا این ۶نهال با چند ریشه در حد ضخامت ماکارونی پخته بودند که من شبانه اوردم به صورت ریشه لخت و در باغچه غرس کردم،و بعدش لگدکوب و یه آبیاری سنگین که هوا نمونه بین گودال،حالا با گذشت ۳ روز برگها خشک شدن اما سرشاخه ها حتی تا باریکترینشون نرم و منعطف هستن،برای احیای این نهال ها چکار کنم؟ ممنون میشم جواب بدی

سلام خدا بر شما. نهال درخت مقاومی هست. به طوری که قلمه اش هم (البته به شرطی که هنوز سبز نشده باشه) عملکرد خوبی داره. زمانی که این ها رو منتقل کردین اگه هنوز جووونه نزده بودن، نگران نباشین. شما همچنان آبیاری منظم داشته باشین. سبز می شن.

علی جمعه 12 خرداد 1402 ساعت 05:27

سلام خسته نباشید.
واقعا سپاسگزارم از پاسخگویی شما
من چند روز پیش مزاحم شدم برای گلابی های کوشیا که کود سفید احتمالا بهشان رسیده وتنشان پژمرده شده.می خواستم بدونم قطعا از همان کود هستش یا ممکنه علت دیگه داشته باشه و اینکه اگه نهال ها را سر برداری کنم بهتره؟ چون امسال کاشتم و این کار نکردم.تشکر

سلام خدا بر شما.
طبق توضیحی که دادین به احتمال نود درصد عاملش همون کود هست. وقتی که نهال تازه کاشته شده، به هیچ وجه نباید بهش کود داد. به خصوص کود سفید.
الان چون این نهالتون آسیب دیده و دچار تنش شده، سربرداری یه تنش مضاعف بهش وارد می کنه مگر این که نهالی که کاشتین سنش زیاد بوده باشه که در اون صورت قطعا سربرداری لازمه. چون ریشه به اندازه ای نیست که همه شاخه‌ها رو پشتیبانی کنه و به همون مقداری که ریشه قطع شده باید سرشاخه ها هم کاهش پیدا کنن.

احمد شنبه 6 خرداد 1402 ساعت 05:40

سلام
من سه تا زیتون سه چهارساله گلدانی از شیراز خریدم اوایل اسفند کاشتم که برگاشون تقریبا همه خشک یا رو به خشکی بودن
ما دماوند هستیم با اینکه تنه اصلی سبزه ولی هنوز هیچ برگی نزده البته شاخه های فرعی و قسمت بالایی تنه اصلی کاملا خشک شده ولی حدود یکمتر از تنه هنوز سبزه
تا کی امکان داره برگ بده ؟؟؟
چون قبلا همین جریان برای چندتا نهال دیگه برام پیش اومد تا اخر تابستون هم اب دادم ولی بازم برگ نزد

سلام خدا بر شما
زیتون گیاه مقاومی هست. وقتی نهالش هم جا به جا می‌شه در خیلی از موارد یه مقداری زمانی می بره تا با فضای جدید سازگار بشه. احتمال این که این نهال هایی که خریدین هم ریشه اش هوا خورده بوده باشه وجود داره. یک احتمال دیگه هم سرمازدگیه. زیتون ارقام خیلی متنوعی داره. اغلب ارقام زیتون برای مناطقی که سرما داشته باشه سازگار نیست و به خصوص اگه نهال باشن زود آسیب می بینن. اگه منطقه شما سرمای زمستانه داره و بعد از کاشت نهال این نهال ها سرمایی و لو در زمان کوتاه رو تجربه کرده باشند احتمال این تنش سرمازدگی بالاست. راه حلش هم اینه که قید این نهال ها رو بزنین و ارقامی از زیتون رو خریداری کنین که به سرما مقاوم باشه. برای این منظور باغ زیتون فدک در قم نهالستانی داره که ارقام خیلی جالبی دارن. رقم محرم و رقم ها پربار و مقاوم و خوب که قیمتشون هم مناسب هست و بهتون مشاوره رایگان هم می دن.
شما زیتونی رو که در شیراز تولید شده خریدین و در دماوند کاشتین که تفاوت دمایی خیلی زیادی با شیراز داره. من در احتمالات زیادی که برای نهال شما وجود داره، احتمال سرمازدگی و ناسازگاری آب و هوایی رو بیش از همه موثر می دونم. این نهال ها اگه سبز هم می شدن در سال بعد با اولین زمستون دماوند به فنا می رفتند. بنا بر این بگردین و زیتون مناسب با دماوند خریداری کنین. زیتون مقاوم به سرما.

علی جمعه 5 خرداد 1402 ساعت 16:21

سلام وقت شما بخیر
من سی تا گلابی کوشیا و ۵ تا درگزی اواسط اسفند کاشتم همه گلابی ها گرفتند و فقط برگ کردند ولی ترکه ندارند. ولی الان دارند تنه هاشون پژمرده میشه فکر کنم دادند خشک میشن. لطفا راهنمایی کنید چکار کنم خشک نشن در ضمن اینها را بین درختان سیب کهن سال کاشتم و به سیب ها امسال کود سفید دادم.

سلام خدا بر شما. کود سفید برای درخت مسن هم باید با احتیاط داده بشه چه برسه به نهال کوچک و تازه غرس شده. اگه به نحوی کود دادین که به ریشه این نهال‌ها هم رسیده باشه، متاسفانه این نهال‌ها دچار آسیب جدی می‌شن. اگه خود بیش از اندازه نبوده باشه، نهال‌ها برگ‌هاشون می‌ریزه و مقداری دچار تنش می شن اما در حدود هفتاد درصد احتمال زنده ماندنشون وجود داره و دوباره برگ می‌دن و احیاء می شن اما اگه کود زیاد باشه دیگه امیدی نیست. به عنوان یه راه حل که بتونه آسیب رو تا حدی رفع کنه اینه که به نهال ها دو سه وعده آب خیلی زیاد در فاصله زمانی کوتاه بدین،‌ برای این که تا حدی کودها از پای نهال و ریشه شسته شده به اعماق خاک برن و بیش از این جذب گیاه نشن..

یزدان یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 ساعت 23:33

سلام درخت اصلاح شده الوچه زردالو به بادام انار شلیل گردو زدم چه روز یکبار ابیاری کنم ممنون

سلام خدا بر شما. در سال اول فرقی نمی کنه که نهالتون چی باشه. بستگی به خاک و هوای منطقه ای که دارین باید آبیاری رو تنظیم کنین. نه انقدر آب بدین که ریشه این ها بپوسه نه انقدر آب ندین که از تشنگی هلاک بشن.
در اکثر مناطق هفته ای یک بار آب لازم دارن. نذارین بیش از یک هفته آبیاریشون در سال اول طول بکشه.
اما وقتی که بعد از سه چهار سال این نهال ها ریشه شون مستقر شد، آبیاری هاشون فرق می کنه. شلیل و آلوچه و زردآلو که بهشون سیاه درخت می گن، آبیاری بیشتری می خوان. بادام و انار و گردو ولی مقاوم تر هستند. به خصوص بادام و آبیاری کمتری لازم دارن. این ها تا 15 روز هم مقاومت دارند.

عزیزی شنبه 23 اردیبهشت 1402 ساعت 16:54

سلام خسته نباشید خواستم بپرسم چرا نهال بادام بعد جابجاشدن زود شوکه میشن ۱۰۰ تا نهال بادام را خریدم موقع خرید رفتیم تو زمین نهال فروش برامون در آوردن بعد کاشت ۹۰ درصدشون خشک شدندحالا دلیل خشکیدنشون برگ داده بودند یا ریششونو زیاد زخم کردن یا هم ریششون هوا خورده میشه برام بگین علتشون چیه وچرا درصد خشک شدن نهال بادام با بقیه نهالها خیلی زیاده واگر هم بعداز بیدارشدن درخت چبجایش خطر خشک شدن داره دوباره جوانه نمیزنه ولی بعضی درخت ها اونجوری نیستن

سلام خدا بر شما. خوب باید اول بررسی بشه. ندیده نمی شه دلیلش رو دقیق توضیح داد. گاهی بعضی از نهال‌فروشی‌ها یه مقدار کم لطف هستند. نهال‌هایی که دیگه سبز شدن و نتونستن به فروش برسونن رو داخل گلدون می ذارن در حالی که هنوز ریشه شون نگرفته. بعد به مشتری می فروشن و این جا به جایی از گلدون سبب خشکی نهال می شه.
گاهی هم نهال ها رو در گل فروشی از همون ابتدا در گلدون می ذارن. این نهال ریشه اش از سوراخ زیر گلدون می زنه بیرون و می ره در عمق خاک. بعد که می خواد به شما بفروشه گلدون رو می کشه بالا و ریشه قطع می شه. شما می بینی نهال توی گلدون سبزه. ولی در حقیقت ریشه اصلیش در همون گل فروشی جا مونده و یه تیکه چوب با ریشه های ضعیف بهت داده. می بری می کاری و دلت خوشه. بعد می بینی خشک شده. بهترین راه حل مشکل اینه که نهال ها رو تضمینی از نهال فروش بخرین. طوری که حداقل برای یک ماه ضمانت کنه که اگه در عرض این یک ماه خشک شدن، نهال جایگزین بهتون بده.
ولی یه راه حل دیگه بهتون می دم. همین امروز برین یه سه چهار کیلو بادام از یه مغازه بخرین. مهم نیست چه بادامی باشه. بعد برین در چاله همون بادومایی که خشک شدن بکارین. در هر چاله دو یا سه تا دونه بادام بذارین تا درصد خطاش رو جبران کنین. بعدا که سبز شد یکیش رو می ذارین و دو تای دیگه رو حذف می کنین. روش کاشت بذر بادام رو هم سرچ کنین در اینترنت آموزش داده شده. این بذرها بعد از دو سال به مرحله پیوند می رسن. بعد یه نفر که پیوند بلد هست رو بیارین تا از اون ده درصد نهالی که الان سبز شده و گرفته و ازش راضی هستین، پیوندک بگیره و روی این نهال هایی که بذرش رو کاشتین پیوند بزنه.
بادام هایی که به این شکل یعنی با کاشت بذر و سپس پیوند غرص می شن، بهترین و مقاوم ترین درخت بادام در برابر خشک سالی و ... هستن. چون ریشه اون بذر به صورت عمودی بیش از ده متر در عمق زمین می ره و این فوق العاده است. روش اصولی احداث مزرعه بادام باید به همین شکل (کاشت بذر و سپس پیوند) باشه.

رقیه چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 ساعت 01:38

با سلام من از شیراز یه کامکوات گرفتم.تو باغچه کاشتم کل براش ریختن اومدم گذاشتم تو گلدان.حالا از زیر داره برگ جدید در میاره هم از زیر پیوند هم از بالا

سلام خدا بر شما.
بله. کامکوات به جا به جایی حساسه. این حالت رو خودم هم تجربه کردم. فقط حالا که تو باغچه کاشتیدش، توجه داشته باشین که این کوچولوی خوشمزه زمستونا به سرما حساسه. یادتون نره فصل سرما که رسید، هواشو داشته باشین. یه چیزی تنشون کنین. البته نور خورشید رو همیشه باید دریافت کنن. اگه شرایط گلخونه ای براش فراهم کنین از اونایی که هر چهار فصل سال بهتون میوه می ده. اگه گرما زیاد از حد باشه گلاش می ریزه و محصول نمی ده. گرما و سرما و کلا دما رو اگه براش ردیف کنین، مرتب هی گل می ده و میوه ، گل می ده و میوه.. خیلی ماهه.

علیرضا یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 ساعت 19:12

سلام عرض ارادت

من امسال عید ۱۲ تا نهال از بروجرد خریدم و جهت جابجایی از گلدان خارج کردم و در داخل مشمبا پیچیدم آوردم تهران و شبانه دوباره گذاشتم داخل گلدان و ۱۰ روز بعد بردم ورامین کاشتم داخل باغ ، در حال حاضر ۴ تا از نهال ها خیس هستند ولی برگ در نیاوردن
میشه منو راهنمایی کنید

سلام و ارادت عزیزم..
یا خود خدا.. اون وقت الان این نهال‌ها زنده هم هستن؟ به نظرم یه چند بار دیگه نهال‌ها رو از گلدان در بیارین و دوباره فرو کنین تو گلدان، برگ در میارن. تو کف اون هشتایی هستم که برگ در آوردن.. علی رضا جان معرکه‌ای.
از شوخی گذشته، همچنان به این هایی که کامل خشک نشدن و برگ در نیاوردن ، رسیدگی کن. سی چهل درصد احتمال سبز شدنشون هست. اگه از زیر محل پیوند جوونه زدن و سبز شدن، فایده نداره و بندازشون دور یا دو سال دیگه اون جوونه رو پیوند بزن. اگه از بالای پیوند سبز شدن که نور علی نور. گاهی شده که نهال‌هایی با این شرایط تا یک سال آبیاری قطع نشده و بعد از یک سال، بالاخره از رو رفتن و برگ دادن.

جواد حوادی سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 ساعت 10:44

سلام ممنون از شما بابت مطالب مفیدتون من یه نهال ۲ ساله خرمالو با قد ۲ متر برامون کاشتن تقریبا بهمن ماه ۱۴۰۱ الان هنوز جوانه نزده شاخه های ریز که از تنه اصلی دراومده خشک و شکننده شده من هم ابیتری میکنم به موقع و هم کود دادم بهش ولی هنوز نگرفته به نظرتون خشک شده؟

سلام خدا بر شما.
بله متاسفانه. اگه تنه اصلی رو خم می کنین راحت می شکنه، یعنی دیگه به ملکوت اعلی پیوسته.
نکته: وقتی نهال می کارین، برای سال اول و تا زمانی که سبز نشده، به هیچ وجه بهش کود ندین. مثل نوزادی که تازه به دنیا اومده و از شدت مهربونی یه سیخ کباب برگ درسته رو فرو کنین تو حلقش.

حیدر چهارشنبه 30 فروردین 1402 ساعت 23:03

سلام من ۱۳فروردین درخت انار کاشتم چاله نیم متر بعداز یک هفته برگ هاش به رنگ سرخ و حالت سوختگی دارد.علتش چیه؟ چقدر آبیاری کنم به فاصله چندروز؟
درضمن یک نهال آلبالو با شکوفه خریدم ولی یک هفته بعداز کاشتن شکوفه ها ریختن و برگ ها سوختن.علت این چیه و چقدر آب بدم چندروز یکبار؟

سلام خدا بر شما.
شما نهال هاتون رو تو موقعیت بدی جا به جا کردین. نهال وقتی سبز باشه، بعد از کاشتن طبیعیه که شکوفه اش بریزه یا برگ هاش خشک بشن و ... . حالا بهشون رسیدگی کنین دوباره ان شاء‌الله برگ جدید در میارن و حل می شه. اگه حل نشد، سال دیگه در اسفند که هنوز سبز نشدن، نهال جایگزین رو تهیه کنین.

حسین یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 09:20

سلام و عرض ادب یک نهال گلابی و دو عدد سیب و یک پرتقال بیروتی در اسفند ماه در یک محل در باغ کاشته ام.
چند سوال داشتم که سپاسگزارم پاسخ دهید.
نهال گلابی و یکی از سیب ها چند بار مورد آزار توسط توله سگ قرار گرفتند و مقداری از پوست نازک روی تنه آنها خراشیده شد. مقداری سرکه وبعد فلفل اطراف آنها ریختم که موقتا از آزار جلوگیری و نهایتا مجبور به استفاده از رنگ تنه درخت( موجود در بازار فکر کنم رنگ آکریلیک ) شدم تا جلوی مزاحمت را بگیرم. نهال های سیب در هفته دوم فروردین شروع به برگ دهی کردند ولی گلابی هنوز در این تاریخ( انتهای فروردین )با آنکه خشک نیست تغییری نداشته است. درخت پرتقال نیز همان برگ و جوانه ها را حفظ کرده و برگ جدیدی ندارد.لطفا با توجه به امکان رسیدن سرکه به ریشه درختان آیا هنوز امیدی به گلابی و پرتقال هست؟ تا کی باید منتظر باشم و در خصوص آبدهی و استفاده یا عدم استفاده از کود 20-20-20 به صورت رقیق جهت تقویت ریشه یا برگ دهی هم ارشاد نمایید.ارتفاع نهال گلابی و پرتقال بیش از یک متر و سیب ها حدود یک متر هستند. تشکر

سلام خدا بر شما.
پرتقال همین شکلیه. بعد از کاشتن تا مدتی در حالت استند بای هست تا ریشه تثبیت بشه و بعد شروع می کنه به جوانه جدید.
اگه یه ده لیتری سرکه پای نهال خالی کردین، که به روحش صلوات بفرستین.. ولی اگه یه کم اسپری کرده باشین، نگران نباشین و امیدوار باشین. امید چیز خوبیه.
همچنان بهشون آب بدین.
به هیچ وجه در سال اولی که نهال می کارین بهش کود ندین. نه NPK حالا چه سه بیست و چه با درصدهای دیگه و نه کود گاوی و گوسفندی و ... . وقتی نهال خوب گرفت،‌ از سال دوم به بعد بهش کود بدین.
در سال دوم وقتی نهال گرفت و سبز شد، نیاز به هرس فرم دهی داره. هرس فرم دهی رو یاد بگیرین و سال دیگه روی نهال هایی که سبز شدن پیاده کنین.

سارا سه‌شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 16:27

سلام، نهال انار ما هنوز برگ نزده ولی تنه ش خیسه، (آخرین روزای اسفند کاشتیمش داخل حیاط)
امکان داره سبز بشه و برگ بزنه؟

سلام خدا بر شما. بله. امکانش زیاده. همچنان ازش مراقبت کنین.

مریم سه‌شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 11:17

سلام اسفندنهال خرمالوکاشتم ولی سبزنش ایاخشک شده

سلام خدا بر شما. اگه تنه اش دیگه نرم نیست و با یه کم خم کردن به راحتی می شکنه و خشک باشه،‌ برای روح پاکش سه تا صلوات بفرستین. خرمالو یه کم بدقلق و حساسه و معمولا در سال اول درصد خطا زیاد داره. نا امید نشین و بعدا دوباره نهال دیگه ای که ریشه خوبی داشته باشه رو جایگزینش کنین. در اسفند بکارین.

راحله سه‌شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 07:39

سلام وقتتون بخیر
من حدود ۱۰۰ تا نهال گلابی زردآلو شلیل هلو آلو بادام گردو عناب انگور آلبالو انار سیب کاشتم ولی متأسفانه بعد کاشت نتونستم بهشون آب بدم و حدودا یک هفته بعد بهشون آب دادم ... متاسفانه الآن فقط چند تاشون سبز شدن ...انگار بعضی نهال ها جوانه زده ولی خشک شده ..نگرانشونم

سلام خدا بر شما
حیف شد. ولی با این حال رسیدگی به این نهال ها رو رها نکنین. ان شاء الله بیشترشون سبز خواهند شد. این ها همه دچار شوک و تنش شدن و آسیب دیدن. ولی امید به سبز شدن تعدادیشون وجود داره. به شرط این که دوباره تنش آبی نبینن که این دفعه اگه سبز هم بمونن، بعضیاشون چاک دهن ندارن و فحش خواهند داد.. دیدم که می گما..

علیرضا دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 21:32

سلام با تشکر از زحمات شما
چه اقداماتی بعد از کاشت نهال گلابی انجام دهیم؟؟

سلام خدا بر شما. سال اول بهش کود ندین. فقط آبیاریش مرتب باشه. همون زمانی که کاشتین از هشتاد سانت بالای نهال ،‌ سرش رو بزنین. تا به صورت چند شاخه‌ای بشه. اگه دیدین الان که کاشتین به سختی سبز شده و دچار تنش هست، این هرس که بهش هرس فرم دهی می گن رو بذارین برای سال آینده.
اگه در منطقه شما بادهای شدید هست، یه قیم هم براش بذارین که باد بهش صدمه نزنه.

زهرا غلامی دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 20:57

سلام خوب هستین با تشکر از زحمات شما سوالی داشتم خدمتون ما چ اقداماتی بعد از کاشت نهال گلابی انحام بدیم بهتری

سلام خدا بر شما
در کامنت قبلی جواب دادم.

محمدعلی جمعه 18 فروردین 1402 ساعت 13:32

سلام و وقت بخیر
یه سوال داشتم
امسال چندتا نهال یکی دو ساله کاشتم توی باغچه.
بعضی از برگهای تازه درختها، خشک میشن (مثل حالتی که درخت سرما میزنه) و میریزند.
یه مقدار کود حیوانی تازه داده بودم به باغچه. میتونه بخاطر اون باشه؟ راهکارش چیه الان که نهال هام خشک نشه بخاطر این کوددهی!؟
دست شما درد نکنه.
لطف میکنید.

سلام خدا بر شما.
بله. در سال اول به هیچ وجه نباید به نهال کود داد. اگه کود قوی بوده باشه درخت رو به فنا می ده. ولی باید امیدوار باشین که ان شاء‌الله نهالتون آسیب جدی ندیده باشه. همچنان به مراقبت ازش ادامه بدین. ان شاء‌الله مجددا جوونه می زنه. اگه دوباره سبز شد، یادتون نره ازش عذرخواهی کنین. اینا متاسفانه یه کم زیادی به رفتار ما آدما حساسن.

محمدرضا جمعه 11 فروردین 1402 ساعت 00:46

سلام.من چند نهال انجیر کاشتم چند روز بعد از کاشتن برگ هاشون ریختن.آیا خشک شدن یا نه؟

سلام خدا بر شما. الان مشخص نمی کنه. آبیاریش رو قطع نکنین. حداقل تا چند ماهی همچنان بهش آب بدین. در هشتاد درصد اوقات از پایین تنه مجددا جوانه می زنه. احتمال این که ریشه هوا خورده باشه زیاده یا احتمال سرمازدگی هم وجود داره.

زهرا ج پنج‌شنبه 10 فروردین 1402 ساعت 00:49

سلام من چند تا نهال دو سه ساله دارم انار انجیر خرمالو و سیب داشتن جوانه میزدن بهشون سم زمستانه زدم الان همشون شاخه هاشون خشک شده وخیلی راحت می شکنند حالا باید چ کار کنم

سلام خدا بر شما .
برای انار و انجیر نگران نباشین. حتی اگه خشک هم شده باشند مجددا جوانه می زنن. مگر این که سم خیلی خفنی زده باشین مثلا سم علف کش اگه به ریشه شون رسیده باشه از بیخ خشک می شن.
اما خرمالو و سیب اگه خشک بشن بعدا سبز هم بشن باید دقت کنین اگه از زیر محل پیوند سبز بشن دیگه اون ها هم به درد نمی خورن و باید نهال جدیدی تهیه کنین و بکارین. اما اگه از بالای محل پیوند سبز بشن جای امیدواری هست.

علی چهارشنبه 9 فروردین 1402 ساعت 15:37

سلام من برج ۱۰ امسال یک درخت گلابی کاشتم اما هنوز شکوفه نکرده ایا خشک شده یا نه

سلام خدا بر شما
عجله نکنین.
گاهی نهالی که می کاریم به این دلیل که ریشه اش هوا خورده یا به دلیل تغییر آب و هوایی دچار شک می شه و یه کم دیرتر می گیره. همچنان ازش مراقبت کنین. در انتهای تیر ماه وضیعتش رو بهم گزارش کنین تا بهتون بگم باید چه کار کنین.

امیر سه‌شنبه 8 فروردین 1402 ساعت 21:14

سلام.من قصد خرید نهال زردالو دارم ولی امروز که دو سه مورد رفتم دیدم انگار به نظرم جوانه های نهال خشک بودن و انگار سوخته بودن ولی چوب نهال خیس بود. به نظر شما این نهال خشک است؟

سلام خدا بر شما.
این ها ریشه شون هوا خورده. اگه بکارین احتمال سبز شدنشون هست ولی ممکنه از زیر محل پیوند مجددا سبز بشن که در اون صورت به درد نمی خورن.
بهتره از نهال های با کیفیت تری استفاده کنین. این رو هم بدونین که کلا زردآلو به سرما حساسه. گل هاش با یه سرمای کوچولو می سوزه.

علی سه‌شنبه 13 دی 1401 ساعت 19:04

سلام
نهال گلدانی خرمالو چند ساله بگیرم?
قبل کاشت نیاز به هرس داره یا نه?

سلام خدا بر شما.
دو ساله تا چهار ساله خوبه.
بله.حتما نیاز به هرس داره. وقتی می خواهین بکاریدش از هشتاد سانت بالای خاک، سر نهال رو به صورت اریب بزنین. غصه نخورین. نهالتون خراب نمی شه. چند شاخه می شه هم فرم می گیره هم زدنش باعث می شه ریشه اش که خیلی هاش زده شده تحت فشار قرار نگیره و نهالتون کمتر دچار شوک بشه.
فقط نهالی که می خرین رو دقت کنین ریشه کافی داشته باشه و اگه ریشه داره توی گلدونش لق زدگی نداشته باشه. خیلی از نهال فروشی ها در جا به جایی دقت نمی کنن نهال ریشه اش درون گلدون تکون می خوره و به خصوص خرمالو خیلی آسیب می بینه. ریشه که هوا بخوره دیگه نهال به درد کاشتن نمی خوره، مخحصوصا خرمالو که خیلی بد می گیره.

محسن محمدی یکشنبه 1 آبان 1401 ساعت 00:20

سلام جناب مهندس ممنون از شما که با دقت بالا و حوصله جواب سوالات رو میدهید مرسی از محبت شما بزرگوار . من فعلا هیچ نهالی برای کشت ندارم . و انشالله ب اومید خدا آذر ماه ۹۰ نهال خواهم کشت .
جناب مهندس برای نهال تازه کشت میشه از کود حیوانی استفاده کرد یا کلا برای سال اول نیاز ب هیچ کودی ندارند .
جناب مهندس . میشه برگ های خشک شده هر درختی را جمع کنم و با خاک قطی کنم و نهال بکارم ایا میشه اینکار رو کرد . ممنون جناب .

میلاد جهانبخش چهارشنبه 2 شهریور 1401 ساعت 00:11 http://اصفهان

سلام ما چند سالی هست که هرچه نهال می کاریم خشک میشه یادم رشد نمی‌کنه بقیه درختان هم یک دفعه انگار آتش گرفتند راهنمایی کنید ممنون

سلام خدا بر شما.
نمی شه یک پاسخ کلی داد. باید اطلاعاتی از آب و هوای منطقه، خاک زمینی که داخلش نهال رو می کارین و نوع نهال و زمانی که این نهال ها رو می کارین داشته باشم که بتونم دقیق راهنمایی تون کنم.
برای راهنمایی دقیق تر اطلاعات کافی ارسال کنین، خدمتگزارتونم.

مسلم دوشنبه 27 تیر 1401 ساعت 22:01

با سلام مناسبتها برای کاشتن از برج 12پارسال کاشتم الان دو تا از جوبهای دلش خشک شده و سومی هنوز سبزه برای جلو گیری از خشک شدن باید چیکار کنم

سلام .. ساقیتو عوض کنم گلم.. به جان خودم نفهمیدم چی نوشتی..

Mo چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 ساعت 01:18

باسلام
پنج عدد نهال گرفتم انجیر و توت و انار بعد از چند روز کاشتن برگ های همگی خشک شدن . خواستم بدونم امکان سبز شدن وجود دارد

سلام خدا بر شما. اگه ریشه این ها زیادی هوا نکشیده باشه بله. همچنان ازشون مراقبت کنین..

اسماعیل جمعه 26 فروردین 1401 ساعت 23:31

سلام من در اسفند ماه بیستا درخت انار شش ساله کاشتم ولی تابه امروزکه آخر فرودین هستش سبز نشده ولی تنه درختو خراش میدی سبزه ولی هیچ سبزی نداره علت چی می تونه باشه ممنون میشم راهنمای کنید آیا درختا زنده هستن یا نه

سلام خدا بر شما. انار شش ساله؟!
درختی که می کارین هر چی سنش بیشتر باشه احتمال سبز شدنش کمتره. نهال جوون بخرین و بکارین.
با این حال اگه تنه درخت سبزه و وقتی شاخه رو خم می کنین نمی شکنه و نرم و منعطفه، امیدی به سبز شدنش هست. همچنان ازش مراقبت کنین. ان شاء الله که سبز می شن. در جابه جایی دچار تنش شدن.

علی پنج‌شنبه 18 فروردین 1401 ساعت 11:44

سلام ودرودمن یک نهال انگوردرتابستان درگلدان کاشتم وخوب رشت کرده بودتاوقتی که زمستان شدشروع به خوشک شدن کردوتاالان که بهارشده هنوزخشک است ازکجابفهمم خراب شده یانه؟

سلام خدا بر شما. نهال وقتی که پاییز می شه برگ هاش می ریزه و به خواب می ره. این احتمالا خوابش زیادی سنگین بوده دیگه بیدار نشده..
ساقه اش رو یه مقدار خم کنین، اگه انعطاف نداشت و شکست، سه تا صلوات براش بفرستین تا روحش شاد بشه و یه نهال دیگه به جاش بکارین.

عسگر چهارشنبه 17 فروردین 1401 ساعت 00:05

سلام نهالها ی انگور خشک شدن احتمالا از سرما.بنظرتون ازته دوباره ریشه میده؟

سلام خدا بر شما. بستگی به رقم انگورتون و عمق ریشه اش داره. اگه سنش بالا باشه و ریشه اش عمیق، در نود و نه درصد موارد مشکلی نیست و دوباره سبز می شه.

هموطن یکشنبه 29 اسفند 1400 ساعت 08:34

این آخری رو خوب آمدی معنویات بهتره به درخت کاشته شده نماز خوندن رو هم بیا موزیم تا از بلا بدور باشه

به خصوص تجربه شده که نماز شب، یکی از عوامل فراری دهنده گرازها و دیگر حیواناته

محمدرضاعباسی چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت 23:48

باسلام
من الان نهال گردو خریدم ولی تاکاشت دوروز طول میکشه چقدر احتمال خشک شدن ونگرفتن داره؟

اگه داخل گونی مرطوب یا خاک بذارین و دورش رو پلاستیک بپیچین که ریشه اش هوا نخوره تا وقتی که جوانه نزده و سبز نشده راحت می تونین نگهش دارین. نهال فروشی ها گاهی دو سه ماه همین جوری یه نهال رو تا وقتی که در حالت خواب هست نگه می دارن.

سعید جمعه 20 اسفند 1400 ساعت 10:52

سلام و درود
من پارسال چندتا نهال مختلف خریدم سیب . البالو. گیلاس. گردو اینارو وقتی کاشتم سبز کردن ولی وسطای سال از وسط به بالای نهال خشک شدن همشون .
سال قبل هم این اتفاق افتاده بود.
چرا اینطوریه؟
چرا نصفش خشک میشه از بالا؟
باید چکار کنم؟
خیلی ممنون

سلام خدا بر شما. باید تصویر نهال رو ببینم. گاهی در انتقال تنه نهال بیرونه و بیش از اندازه باد می خوره. مثلا پشت وانت یا بیرون از شیشه ماشینه و باد شدید می خوره.
البته نکته کلیدی برای کاشت نهال اینه که نهال رو که خواستین بکارین قبل از کاشت، از فاصله هشتاد سانتی سرزنی کنین تا ریشه هایی که از بین رفتن و مقدار کمیشون باقی موندن، توانایی رسوندن مواد غذایی رو داشته باشن و علاوه بر این فرم درختتون هم بهتر شکل می گیره.

امیر چهارشنبه 18 اسفند 1400 ساعت 12:00

سلام من 150تا نهال گردو کاشتم در اخر دی ماه امسال تا الان ابیاری نکردم چون بارندگی و برف امد به نظر تون الان اب بدم

سلام خدا بر شما. همون لحظه که کاشتین می بایست آبیاری می کردین. هر نهالی که کاشته می شه همون لحظه حتی اگه بارون هم بیاد، باید آبیاری بشه تا خاک نشست کنه. هوای خاک بیرون بره و البته به آب هم نیاز داره.
یعنی از وقتی که کاشتین یک ماه و نیمه تا الان که آب بهشون ندادین.. فکر کنم به ملکوت اعلی پیوسته باشن و خداکنه که آسیب ندیده باشن.

جعفر چهارشنبه 6 بهمن 1400 ساعت 20:18 http://زنجان ایجرود

سلام من درختانم یخ زده ترک برداشته میخواستم ببینم خشگ میشه یانه

سلام خدا بر شما. با ترک زدن نمی شه فهمید خشک می شه یا نه. خیلی وقت ها درخت از شدت تنش دمایی ترک می زنه اما خشک نمی شه.
پیشنهاد می کنم برای جلوگیری از سرمازدگی های بعد دور تنه درخت مقوی بپیچید. وقتی دوره سرما رد شد مقواها رو باز کنید.
احتمال زنده موندن درختتون خیلی زیاده. نگران نباشین.

جعفر چهارشنبه 6 بهمن 1400 ساعت 20:10 http://زنجان ایجرود

سلام خداقوت برشما من یه جنگل صنوبردارم یه ماه پیش به اونا آب دادم بعداز ریختن برگ امروز رفتم دیدم درختانم یخ زده وترک برداشته چکاربایدبکنم ممنون ازشما

سلام خدا بر شما.
با ترک زدن به این راحتی ها خشک نمی شه و البته احتمال خشک شدنش هم وجود داره. اما کمه.
اگه درختتون صنوبر هست، به دلیل این که قد می کشه و بلند می شه و این ترک اگر خیلی زیاد باشه ممکنه باعث بشه نتونه جلوی باد و طوفان مقاومت کنه و بشکنه. برای همین دور تنه اش یک حلقه یا تسمه آهنی با پهنای دو سانت بندازین، به تدریج با افزایش سن درخت محل ترک خوردگی ترمیم می شه.

لیلا سه‌شنبه 28 دی 1400 ساعت 11:54

سلام.من یه گلدان انار مینیاتوری خریدم. برگ هاش کم کم خشک شدند.فکر کنم بخاطر سردی هوا این اتفاق افتاد. میوه هاشم همین طور خشک شدند.. من دیگه آبیاری نکردم.
الان فقط چندتا شاخه خشک دارم تو گلدون. من فکر کردم ب خواب زمستونی رفتن.
اگر جای گرم ببرم و آبیاری کنم ممکنه بهار جوونه بزنه یا اینکه گیاهم مرده؟

سلام خدا بر شما. انار مینیاتوری توی سرمای زمستان در بیرون آسیب می بینه و باید در شرایط گلخانه ای باشه یا در هوای سرد داخل اتاق و پشت پنجره قرارش می دادین. شاخه هاش رو بشکنین اگه خشک باشه معلوم می شه. اگه دیدین ساقه اش خیلی خشکه. دیگه خاکش رو تخلیه کنین و اگه ریشه خشک شده باشه مشخصه.
چندین احتمال هست برای این خشک شدن. آبیاری بیش از حد، قارچی شدن خاکتون و یا تنش دمایی شدید که هر کدومش به تنهایی برای مرگ نهالتون کافیه.
چک کنین اگه کامل خشک نشده بود، بفرمایین تا راه حل احیاءش رو هم خدمتتون توضیح بدم.
موفق باشین.

حمید شنبه 22 آبان 1400 ساعت 12:02

نهال پسته ک کاشته شده وبرج۹ گوسفندا سراشو خوردن ایاباز سبزمیشه؟

بله. معمولا سبز می شه. از پایینش مجددا جوانه می زنه. مگر این که نهال رو به نحوی بیرون کشیده باشه که ریشه اش هوا خورده باشه. ریشه اش هوا بخوره سبز نمی شه اما اگه سر نهال رو کروچیده باشه، حله. نگران نباشین و دوباره سبز می شه.

سینا هرو دوشنبه 29 شهریور 1400 ساعت 07:32

سلان بنده یه درخت توت برای سر مزار خریدم.
متاسفانه بعد از دو روز پژمرده شد و‌انگار دار برگاش خشک میشه.
آبهم خوب دادم بهش.
اینم بگم شاید مهم باشه ؛ فقط اینکه بعد از آب، خاک ترک بر میداره وقتی یه خورده خشک میشه.
من این درخت رو ۲۳ شهریور کاشتم.

سوالمم اینه که اگر خشک شد سال دیگه بهار سبز میشه دوباره؟!!!

ممنون میشم جواب بدید

سلام خدا بر شما. فصل جا به جایی و کاشت درخت، زمانی هست که نهال در خواب هست و هنوز جوانه نزده. وقتی که نهال سبز باشه، ذره ای هوا خوردن ریشه اش موجب خشک شدنش می شه. بنا بر این ممکنه موقع کاشتن در این زمینه به درستی عمل نکردین. با این حال امید سبز شدن مجددش وجود داره. شما تا دو سه ماه دیگه تا زمانی که هوا سرد بشه و سایر درختان هم خزان بشن، همچنان بهش اب بدین. ان شاء الله اواخر اسفند و اوایل فروردین مجدد سبز خواهد شد. برای حذف نهال و کاشت نهال جایگزین، فروردین سال آینده تصمیم بگیرید. حدود شصت الی هفتاد درصد احتمال خشک نشدنش وجود داره.

خدا چهارشنبه 27 مرداد 1400 ساعت 23:52

شر و ور آخرش دیگه چی بود؟ خصوصن عکس جانی!

اون شر و ورها مطالبی هست که سرور بلاگ اسکای نشون می ده و چند بار هم ایمیل زدیم که این تبلیغات رو حذفش کنین قبول نکردن. دعا کنین خدا پولش رو برسونه یه هاست اختصاصی بگیریم و اون وقت دیگه از این شر و ور ها نخواهید دید.

کتایون چهارشنبه 27 مرداد 1400 ساعت 18:10

سلام.وقت بخیر
من یک سری نهال صنوبر خریداری کردم در دو طرف حیاط کاشتم.به فاصله دو هفته نهال های یک سمت شروع به رشد کردن ولی نهال های سمت دیگه خشک شدن.نمیدونم چیکار کنم.لطفن راهنمایی کنید

سلام خدا بر شما. خوب عوامل متعددی می تونه باعثش شده باشه. مثلا اگه اون قسمت حیاط در معرض وزش باد بوده باشه، باد می تونه نهال ها رو تکون بده و ریشه اش هوا بخوره. در این صورت می بایستی براشون قیم می ذاشتین. اگه پای نهال های اون سمتی که خشک شده کود ریخته باشین هم این مشکل پیش میاد. در هر صورت شما این عواملی رو که گفتیم رو بررسی کنین و ببینین کدومش با شرایط اون قسمت منطبقه. شایدم نهال های اون قسمت مدتی ریشه اش بیرون بوده و دیرتر از این قسمت کاشتین و همین سبب خشک شدنش شده.

رضارمضانی فر دوشنبه 25 مرداد 1400 ساعت 18:26

سلام ازمطالبتون خیلی خوشم اومدواقعالذت بردم بخصوص مطلبی که درموردلحاظ نمودن معنویات درزمان کاشت نهال بیان کردیدامری که درخیلی ازامور زندگی ما گم شده وناپیداست اتفاقا ریشه خشک شدن نهال زندگی ماهم فاصله گرفتن ازخداوندومعنویاته چه برسه به ریشه نهال کاشته شده!! مایلم باهاتون ارتباط داشته باشم اگرافتخاربدیدضمن اینکه اگه نهالستان هم داشته باشیدخیلی خوشحال میشم که دراحداث باغ جدیدوتکمیل باغ قبلی بنده رامسائدت کنیدمنتظرپیامتون هستم

سلام خدا بر شما دوست عزیزم. خوشحالم که چنین مخاطبان اهل معنویت و دوست‌داشتنی ای داریم و شما رو تحسین می کنیم.
ای دی من در تلگرام اینه:
@adyan10
خیر. من نهالستان ندارم. طلبه هستم و افتخارم کمک به هم وطنان عزیزمه. می تونین در تلگرام یا ایتا بهم پیام بدین و با افتخار راهنماییتون می کنم.

محسن جمعه 25 تیر 1400 ساعت 12:11

سلام خدمت شما دوست عزیز...
اسفند پارسال حدود ۲۰۰ نهال زرشک کاشتم همگی در بهار سبز و شروع به شاخ برگ نمودن ولی متاسفانه از اوایل خرداد شروع به زرد شدن برگها کرده و الان تقریبا همه خشک شدن در صورتی که کود ندادم و هر شش روز از کنار نهال ها بصورت جوب آبیاری کردم لطفا راهنمایی بفرمایید!!!؟؟؟

سلام خدا بر شما. دلایل مختلفی می تونه داشته باشه. مثلا اگه باد شدید نهال های شما رو تکان داده باشه به طوری که پای نهال لق شده یا ریشه هوا خورده باشه، به راحتی خشک می شه. به همین دلیل می گن وقتی نهال می کارین حتما با یه چوب به عنوان قیم جاشو محکم کنید.
ممکنه علت خشک شدنش تنش آبی باشه و آخرین باری که آب دادین یه مقدار فاصله اش زیاد شده باشه. در اوج گرما به خصوص اگه منطقه شما گرماش بیش از اندازه باشه، نهالی که برای سال اول کاشته می شه در فاصله ی آبیاری کوتاه تری باید آبیاری بشه . مثلا در منطقه گرم و خشک هر به چهار روز نیاز به آب داره. وقتی بزرگتر شد انقدر آب نمی خواد ولی برای سال اول مراقبت ویژه می خواد.
ممکنه در آبی که پای نهال رسوندین آهک، نفت،‌ ماده شیمیایی ای چیزی بوده باشه.
همچنین اگه سم پاشی کرده باشین علف های اطراف نهال رو مثلا با سم موندراپ، کافی یه ذره سم به نهال ریخته شده باشه تا فاتحه نهال خونده بشه.
اما اگه منشا مشکل از تنش آبی باشه نگران نباشین و آبیاری رو قطع نکنید. فاصله آبیاری رو کوتاه کنین و همچنان به آبیاری ادامه بدین، مجددا جوانه خواهند زد.
اگه به خاطر سم بوده باشه که هیچی. کارش تمامه.
اگه به خاطر طوفان و لق شدن تنه نهال باشه، اطراف نهال رو خوب پامال کنین تا هوای داخل خاک و اطراف تنه خارج بشه ولی درصد گیرایی کم خواهد بود.
در سال اول آبی که به نهال ها می دین قشنگ باید مقداری پای نهال ذخیره بشه که خوب فرو بره و نهال طاقت شش روز فاصله آبیاری رو داشته باشه.
ان شاء الله مجددا می گیره. من هم حتی از این مشکلات داشتم. ناامید نشین و به تلاشتون ادامه بدین. تحسینتون می کنم.

جعفر پنج‌شنبه 10 تیر 1400 ساعت 22:25

البته موقع کاشت نهال گیلاسی که گفتم حدود دو خاک اندازکود گوسفندی ریختم به نظرتون باعث خشک شدن میشه؟ ایا تا الا خشک شده؟ ایا میگیره؟

سلام خدا بر شما دوست عزیز. بله. به احتمال زیاد آسیب جدی خواهد دید.

جعفر پنج‌شنبه 10 تیر 1400 ساعت 22:20

با سلام و احترام
من یه نهال گیلاس گلدانی خریدم حدود 2متری که کلی برگ داشت 22 خرداد کاشتم بعد از 15 روز برگاش پژمرده شدن و خشک شدن میخوام بدونم این نهال گرفته یا ن؟ممنون میشم راهنماییم کنین

سلام خدا بر شما. با پژمرده شدن برگ درخت نمی میره. احتمالا موقع کاشتن ریشه درخت مقداری هوا خورده. همین باعث پژمردگیش شده. ممکن هم هست به خاطر گرمای هوا در منطقه شما بوده باشه. گیلاس در منطقه ی خیلی گرم عمل نمیاد. ممکنه سبز بشه ولی نمی تونه گل هاش رو در اردیبهشت نگه داره و میوه ای به شما نخواهد داد. گیلاس مخصوص مناطق سردسیر و خنک هست. اگر به دلیل گرما برگهاش ریخته از نیمه دوم مرداد به بعد مجددا خودش برگ در میاره، اما هر سال به همین شکل در اوج گرما برگ سوختگی و برگ ریزان رو خواهد داشت.

رهام عسگری سه‌شنبه 14 اردیبهشت 1400 ساعت 15:28

سلام من یه نهال انار حدودا دومتری خریدم که تازه برگاش داشت باز میشد توباغچه کاشتم رشد برگاش متوقف شد کم کم برگاش خشک شد،آیا دوباره باز میشه؟نیاز به کود داره؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

سلام خدا بر شما
اگه ریشه درختتون موقع کاشتن زیاد هوا نخورده باشه نگران نباشین. نهال رو نکنین. همچنان بهش اب بدین. سال بعد سبز خواهد شد. همون شاخه ها ممکنه سبز نشه ولی پاجوش می زنه و شاخه های دیگه ای از این نهال سبز می شه.
خیر. نیاز به کود نداره. در سال اول اگه کود به نهال بدین می سوزه و از بین می ره. باید صبر کنین نهال سبز بشه . ترکه بزنه بعد در شهریور ماه خیلی کم در حد دو سه تا بیل کود گاوی پوسیده پاش بریزین که اگه این مقدار کود هم ندین هیچ مشکلی ایجاد نمی کنه. نهال در سال اول مثل نوزادی هست که اگه کباب بهش بدین، او را خواهید کشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد