روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

بعد از برداشت گردو، چه کنیم؟

از هفته دوم شهریور اغلب مردم منطقه به برداشت گردوهای خود اقدام می کنند. معمولا گردوها از هفته دوم شهریور امکان برداشت دارند البته بهتر است که در آخر شهریور و اوایل مهر برداشت گردو انجام شود اما اگر صاحبان باغ ها بخواهند تا گردوهایشان برسد، از شر خوش نشینان ، این گردوها دیگر به خودشان نخواهد رسید. به همین دلیل مجبورند که زودتر برداشت را انجام دهند. صاحبان درختان گردویی که درختانشان در دره های اوره مانند وینگ یا بیشه و ... هست، از وجود چنین سارقانی بسیار ناراحتند ولی متاسفانه تدبیری برای جلوگیری از این گونه سرقت ها نمی شود. بگذریم. سوال اصلی این است که آیا وقتی میوه گردو از روی درخت برداشت شد، کار تمام است؟ درخت را رها کنیم تا برای خواب زمستانی آماده شود؟ 

پاسخ: خیر. بعد از برداشت تازه باید رسیدگی های جدیدی صورت بگیرد. هم درخت را آب بدهید و هم کود. آبیاری درخت در این ایام، با فاصله زمانی بیشتر هم صورت بگیرد، به دلیل خنکی هوا، اشکالی ندارد. اما از حیث تغذیه درخت به نکات زیر توجه کنید:

✅از حیث تغذیه درخت گردو (سایر درختان میوه نیز مستثنی نیستند)، پس از برداشت محصول، باید تغذیه پاییزه داشته باشید. در طول فصل رشد و تا زمان به ثمر رسیدن گردو، حجم بالایی از فعل و انفعالات بیوشیمیایی در درخت گردوی شما رخ میدهد و در نتیجه سطح بالایی از انرژی و ذخایر  کربوهیدراتی توسط درخت مصرف می شود. 

✅وقتی درخت گردو به خواب می رود، در طول فصل زمستان ریشه ها غیر فعال بوده و به ذخایر کربوهیدراتی وابسته هستند. بهترین زمان برای بالابردن ذخیره غذایی درختان، مرحله بعد از برداشت گردو است؛ در این مقطع زمانی بخش عمده ای از عناصر غذایی جذب شده توسط ریشه و نیز عناصر جذب شده توسط برگها در طی محلول پاشی، در سرشاخه ها و جوانه های گل ذخیره میگردند. البته می توانید به جای محلول پاشی از دادن کود مناسب ارگانیک و غیر شیمیایی به صورت چال کود در پای درخت هم استفاده کنید. 

✅ با کود دهی به درخت، عناصر غلظت بیشتر پیدا می کند. افزایش غلظت عناصر در سرشاخه ها و جوانه های گل نیز موجب افزایش مقاومت آن ها نسبت به سرمای زمستانه و  بهاره میگردد.  همچنین تغذیه پاییزه در تامین عناصر غذایی مورد نیاز در اوایل فصل رشد درختان موثر است. در آغاز فصل رشد، بخش هوایی  درخت شامل جوانه های زایشی (گل) و رویشی (برگ)فعالیت خود را با رشد سریع آغاز مینمایند؛ این در حالی است که تقریبا هشت هفته پس از روئیدن برگچه ها رشد و نمو ریشه ها فعال و جذب عناصر غذایی از خاک آغاز میگردد. 

✅با کود دهی پاییزه شما، عناصر غذایی  مورد نیاز جهت رشد درختان در اوایل فصل بهار، از ذخایر کربوهیدراتی تامین میگردد. از اینرو تغذیه درخت پس از برداشت  می تواند راهکار کمکی برای ذخیره سازی عناصرمورد نیاز برای شروع فعالیت گیاه و رشد جوانه ها باشد. بنا بر این اهمیت ویژه  تغذیه پائیزه درختان گردو به سبب نقش کلیدی آن در فرآیند تشکیل گردو در سال بعد نمایان می شود. 

✅در این رابطه کودی بدهید که هم ارگانیک باشد و هم موجب افزایش تولید دانه گرده و تشکیل تعداد بیشتر گل و میوه  در بهار سال بعد گردد. چنین کودی باید حاوی سه عنصر روی، بر و ازت  باشد که در فرایند فروت ست ، در تشکیل و تکامل جوانه گل نقش اساسی ایفا می نمایند. کود گاوی مناسب که در کانال باغداری نوین درباره آن توضیح داده ایم و کود کرکس کود که از تعاونی نطنز قابل تهیه است این عناصر با دارد. 

درباره روش کود دادن و جزئیات آن قبلا در اینجا مفصل توضیح دادیم.


(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

نظرات 3 + ارسال نظر
مصطفی سه‌شنبه 16 شهریور 1400 ساعت 21:56

باسلام واحترام مطالب بسیار آموزنده بود.سوال اینکه :
باغ گردوی 20 ساله داریم که بعضی از درختها بار دهی دارن که اونم به مقدار کم .1-برای افزایش بهره وری در سال بعد راهنمایی بفرمایید .2-اینکه چه مقدار باید اب داد در فصل بهار وتابستان وحتی در فصل پاییز .3چرا بعضی ها تنه درخت را تبر می زنند آیا فایده ای داره ؟ممنون میشم به سوالاتم پاسخ بدین .

سلام خدا بر شما.
1. بهترین کار تغییر تاج گردوتون با عملیات سرشاخه کاریه. بهترین رقم هم با توجه به ارتفاعتون از سطح دریا معلوم می شه که اگه بگین ارتفاعتون چیه نوع رقم رو بهتون می گم.
2. گردو خیلی نیاز آبی سنگینی نداره. وقتی نهال کوچیکه هر به هفت الی ده روز رو طاقت میاره و وقتی که چهار پنج ساله می شه هر به پانزده روز.
3. بله بعضی جاها تبر می زنن یا با چاقو زخمیش می کنن که روش استاندارد و علمیش رو بهش می گن حلقه برداری. حلقه برداری در محصول دهی درختتون موثره. ولی خوب باید با روش استانداردی که وجود داره انجام بشه تا تنه درخت قارچی نشه و آسیب نبینه.
اگه از ارقام خوب استفاده کنین و ارقام بومی رو پیوند ارقام تجاری بزنین دیگه نیازی هم به این جور کارها نیست.

محمد چهارشنبه 9 مهر 1399 ساعت 11:37

با عرض سلام وخسته نباشید. می خواستم بدونم چه کودی رو بعد از برداشت به درخت گردوی ۳۵ ساله بدم. با تشکر

سلام خدا بر شما محمد جان
ترکیبی از کود گاوی پوسیده، کود کبوتر یا مرغ، همراه با گوگرد پالایشگاهی با خلوص مناسب با روش چالکود، بهترین کوده. برای درخت 5 ساله حداقل به پنج چالکود در دورتا دور درخت نیاز دارید.
این مقاله را هم قبلا در پاسخ به سوال شما به طور مفصل نوشتیم که می تونین بخونین و از پاسخ کاملتری که دادیم استفاده کنین.
http://ooreh.ir/1398/01/14/post-16
درود بر شما.

سعید وهاب دوشنبه 20 مرداد 1399 ساعت 13:53

. مطالب قابل بهره برداری ئ
و عالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد