روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

بعد از برداشت گردو، چه کنیم؟

از هفته دوم شهریور اغلب مردم منطقه به برداشت گردوهای خود اقدام می کنند. معمولا گردوها از هفته دوم شهریور امکان برداشت دارند البته بهتر است که در آخر شهریور و اوایل مهر برداشت گردو انجام شود اما اگر صاحبان باغ ها بخواهند تا گردوهایشان برسد، از شر خوش نشینان ، این گردوها دیگر به خودشان نخواهد رسید. به همین دلیل مجبورند که زودتر برداشت را انجام دهند. صاحبان درختان گردویی که درختانشان در دره های اوره مانند وینگ یا بیشه و ... هست، از وجود چنین سارقانی بسیار ناراحتند ولی متاسفانه تدبیری برای جلوگیری از این گونه سرقت ها نمی شود. بگذریم. سوال اصلی این است که آیا وقتی میوه گردو از روی درخت برداشت شد، کار تمام است؟ درخت را رها کنیم تا برای خواب زمستانی آماده شود؟ 

پاسخ: خیر. بعد از برداشت تازه باید رسیدگی های جدیدی صورت بگیرد. هم درخت را آب بدهید و هم کود. آبیاری درخت در این ایام، با فاصله زمانی بیشتر هم صورت بگیرد، به دلیل خنکی هوا، اشکالی ندارد. اما از حیث تغذیه درخت به نکات زیر توجه کنید:

✅از حیث تغذیه درخت گردو (سایر درختان میوه نیز مستثنی نیستند)، پس از برداشت محصول، باید تغذیه پاییزه داشته باشید. در طول فصل رشد و تا زمان به ثمر رسیدن گردو، حجم بالایی از فعل و انفعالات بیوشیمیایی در درخت گردوی شما رخ میدهد و در نتیجه سطح بالایی از انرژی و ذخایر  کربوهیدراتی توسط درخت مصرف می شود. 

✅وقتی درخت گردو به خواب می رود، در طول فصل زمستان ریشه ها غیر فعال بوده و به ذخایر کربوهیدراتی وابسته هستند. بهترین زمان برای بالابردن ذخیره غذایی درختان، مرحله بعد از برداشت گردو است؛ در این مقطع زمانی بخش عمده ای از عناصر غذایی جذب شده توسط ریشه و نیز عناصر جذب شده توسط برگها در طی محلول پاشی، در سرشاخه ها و جوانه های گل ذخیره میگردند. البته می توانید به جای محلول پاشی از دادن کود مناسب ارگانیک و غیر شیمیایی به صورت چال کود در پای درخت هم استفاده کنید. 

✅ با کود دهی به درخت، عناصر غلظت بیشتر پیدا می کند. افزایش غلظت عناصر در سرشاخه ها و جوانه های گل نیز موجب افزایش مقاومت آن ها نسبت به سرمای زمستانه و  بهاره میگردد.  همچنین تغذیه پاییزه در تامین عناصر غذایی مورد نیاز در اوایل فصل رشد درختان موثر است. در آغاز فصل رشد، بخش هوایی  درخت شامل جوانه های زایشی (گل) و رویشی (برگ)فعالیت خود را با رشد سریع آغاز مینمایند؛ این در حالی است که تقریبا هشت هفته پس از روئیدن برگچه ها رشد و نمو ریشه ها فعال و جذب عناصر غذایی از خاک آغاز میگردد. 

✅با کود دهی پاییزه شما، عناصر غذایی  مورد نیاز جهت رشد درختان در اوایل فصل بهار، از ذخایر کربوهیدراتی تامین میگردد. از اینرو تغذیه درخت پس از برداشت  می تواند راهکار کمکی برای ذخیره سازی عناصرمورد نیاز برای شروع فعالیت گیاه و رشد جوانه ها باشد. بنا بر این اهمیت ویژه  تغذیه پائیزه درختان گردو به سبب نقش کلیدی آن در فرآیند تشکیل گردو در سال بعد نمایان می شود. 

✅در این رابطه کودی بدهید که هم ارگانیک باشد و هم موجب افزایش تولید دانه گرده و تشکیل تعداد بیشتر گل و میوه  در بهار سال بعد گردد. چنین کودی باید حاوی سه عنصر روی، بر و ازت  باشد که در فرایند فروت ست ، در تشکیل و تکامل جوانه گل نقش اساسی ایفا می نمایند. کود گاوی مناسب که در کانال باغداری نوین درباره آن توضیح داده ایم و کود کرکس کود که از تعاونی نطنز قابل تهیه است این عناصر با دارد. 

درباره روش کود دادن و جزئیات آن قبلا در اینجا مفصل توضیح دادیم.


(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

مجموعه تصاویری زیبا از پاییز روستای زیبای اوره

فصل پاییز یکی از دل انگیزترین فصول سال در روستای زیبای اوره است. دنیایی از رنگ ها و زیبایی های الهی که خداوند بر سیمای دشت و باغ و کوه و روستای اوره نشانده است. خدایا برای این همه زیبایی از تو ممنونیم. 


از سمت مزرعه معز آباد و رودخانه اوره که بالا می آیید ، چنین رنگ آمیزی ای شما را مست زیبایی های آفرینش می کند. 


کافی است در رودخانه اندکی هم مه و رطوبت هوا بالا باشد. هوایی گرگ و میش که اگر در سکوت آن در گوشه ای بنشینید، بسیار اتفاق می افتد که حیوانات وحشی را هم تماشا کنید. 



این درختان خودرو نیستند. بلکه اغلب این چنارها درختانی هستند که نیاکان ما کاشته اند و آن را وقف حسینیه و هزینه برگزاری عزاداری های امام حسین علیه السلام کرده اند. چه جوانمردانه است اگر از این اموال وقفی به خوبی مراقبت کنیم. 


زمانی که اندکی هوا بارانی و مه آلود است، رودخانه واقعا زیبا می شود.. اگر به طبیعت احترام بگذاریم، مراقبت کنیم ، برگی را آتش نزنیم و شاخه ای را نشکنیم. 



وقتی روی برگ ها راه می روید و صدای خش خش آن ها لذتی زیبا در وجودتان می طراواند، سرشار از خاطره درس برگریزان دوره ابتدایی می شوید.. 


نتیجه تصویری برای درس برگ ریزان کتاب فارسی


تصاویر زیبای خودتان را برای ما ارسال کنید تا به نام خودتان در سایت روستای زیبای اوره منتشر شود. 


(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)


عزاداری مردم روستای اوره در محرم 1398

تصاویری از آیین نخل گردانی مردم روستای اوره در سال 1398: 

مردم روستای اوره اغلب از باقیمانده نسل سادات هستند و اجداد آن ها در همین منطقه یا مناطق اطراف شهید شده اند. این مردم عشق فراوانی به امام حسین علیه السلام دارند و در ایام محرم، همدلانه ، جمعی پر از اخلاص را تشکیل می دهند تا در دو محله شاهوا و ده عزاداری نمایند. عزاداری مردم با آیین نخل گردانی و برگزاری جلسات روضه و سخنرانی همراه است. 

در ادامه تصاویری از این آیین در محرم 1398 به شما عزیزان تقدیم می شود: 




نخل روستای اوره 



نخل نمادی از پیکر مطهر امام حسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان است که در ظهر عاشورا به شهادت رسیدند. 


مردم با عشق به امام حسین علیه السلام در عزاداری شرکت می کنند و هر کسی از دیگری سبقت می گیرد تا در بلند کردن نخل و همراهی آن سهیم باشد


مردم تلاش می کنند تا نخل را در محله های مختلف بگردانند. آنان تقدس خاصی برای این کار به دلیل برکت یافتن محل خود قائلند. 


آراستن نخل با پارچه های رنگی ، خود اصول و قواعدی دارد که تنها افراد خاصی آن را انجام می دهند. 


برای نسل های جدید ، مراسم نخل گردانی اوره جذابیت خاصی دارد. این مراسم قدمتی چهارصد ساله دارد. 


مردم برای این که در آیین نخل گردانی تقرب بیشتری به اهل بیت علیهم السلام داشته باشند، تلاش می کنند تا حتما نذوراتی را داشته باشند. برای آنان مهم است کسانی که نخل را بلند می کنند از این نذورات میل کنند و با چشم اشکبار و اخلاص، از شیرینی و شکلات گرفته تا آش و شله زرد و .. بین عزاداران توزیع می کنند. 


فیلم عزاداری مردم روستای اوره: 


https://www.aparat.com/v/PQBOH


https://www.aparat.com/v/EpK08


https://www.aparat.com/v/SY6AT


فیلم مراسم نخل گردانی روستای اوره: 

https://www.aparat.com/v/wB5fO

 





(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)