روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

بهترین رقم درخت بادام برای روستای اوره و نطنز؟


یکی از محصولات اصلی شهرستان نطنز و به ویژه روستای اوره از قدیم ، بادام بوده است. بادام از جهات مختلفی در آب و هوای اوره، نطنز و و روستاهای اطراف عملکرد خوبی دارد. هم از حیث سازگاری با نوع خاک ، هم از جهت سازگاری با نوع هوا.  در حال حاضر ارقام مختلفی از بادام در منطقه اوره وجود دارد. اغلب این بادام ها، بادام های سنگی و زود گل هستند. برای این که بتوانیم تشخیص دهیم بهترین رقم بادامی که می توان در اوره کاشت چه رقمی است، لازم است مشکلات و چالش های موجود را ابتدا شناسایی کنیم و سپس به معرفی رقم مناسب بپردازیم: 

1. سرمای بهاره:

یکی از مهمترین مشکلاتی که از قدیم در زمینه بادام داشته اند، مساله سرمای بهاره است. 

در بین درختان مختلف، بادام از درختانی است که با اندکی گرما و مستعد شدن هوا در بهمن یا اسفند ماه، به شکوفه می نشیند. منطقه اوره معمولا در فروردین ماه چند روزی سرما را تجربه می کند. همین سبب می شود تا شکوفه ها و چغاله های به بار نشسته، دچار سوختگی از شدت سرما شده و محصول درخت از بین برود. البته این مشکل نه تنها در اوره بلکه در تمام اقلیم های آب و هوایی مشابه اوره وجود دارد. 

چند راه کار برای حل مشکل سرمای بهاره وجود دارد. مانند استفاده از بخاری های باغی که کار به صرفه ای نیست. چرا که باغات اوره عمدتا در مساحت های کوچک هستند و تجهیزات باغی مانند بخاری هایی که به آن اشاره شد، گران تمام می شوند و صرفه اقتصادی ندارند. باغداران قدیمی اوره برای این کار معمولا در روزهای سرمازدگی آتشی مختصر ایجاد می کردند و کود و پهن گاوی و گوسفندی را روی آن می ریختند تا با استفاده از دود حاصله، دما را چند درجه پایین اورده و از سرمازدگی جلوگیری کنند. گاهی تا حدودی هم موفق می شدند. اما به نظر شما الان چنین همتی برای باغداران کنونی وجود دارد که در سرمای سوزاننده و شدید به باغ بروند و دود راه بیندازند برای مثلا ده بیست تا درخت بادام؟ 

راه دیگر برای جلوگیری از سرمازدگی بهاره، استفاده از ضد یخ های گیاهی است که این نیز مستلزم هزینه و مراقبت های ویژه است. با این حال موفقیت صد در صد ندارد. 

راه دیگر برای جلوگیری از سرمازدگی بهاره، استفاده از آبیاری بارانی در زمان اوج سرما (که معمولا در یک سوم پایانی شب اتفاق می افتد) است که این روش نیز به دلیل نبودن زیرساخت ها امکان پذیر نیست مگر در باغچه های منازل. در صورت امکان نیز صد در صد جوابگو نیست. 

بهترین ، به صرفه ترین و مطلوب ترین روش، انتخاب رقم مناسب و مقاوم به سرمای بهاره است که با چنین کاری این مشکل به سادگی حل می شود. بنا بر این در صورتی که قصد احداث باغ بادام دارید باید از ابتدا ارقام پیوندی مناسب که به شما معرفی خواهیم کرد را انتخاب کنید و اگر هم از قبل درخت بادام آسیب پذیر دارید، با پیوند، این درخت را به درخت مقاوم به سرمای بهاره ، تغییر تاج بدهید. 

2. پرندگان: 

دومین مشکل و چالش بزرگ بادام کاران، پرندگان هستند. پرندگان عاشق بادام کاغذی هستند، دقیقا مانند خود شما. خیلی آسان و جذاب است که بادام را در دست خود بگیرید و با یک اشاره کوچک دو انگشت مغز آن را در بیاورید و در کامتان قرار دهید. پرندگان ولی بیش از شما از این که چنین کاری را تجربه کنند لذت می برند. به همین دلیل از قدیم در هر کجا که بادام کاغذی وجود داشت، پرندگان حملات گسترده ای را به آن از همان ابتدای چغاله شدن، داشتند. 

این چالش را می توان با استفاده از توپ های بادی (اگر می خواهید از نفرین پیرزن ها در امان بمانید، در اوره این روش توصیه نمی شود)، یا مترسک یا حضور فیزیکی و مراقبت در جوار درخت بادام عزیز همراه با چوب و سنگ و گاه با چاشنی داد و بیداد بهداشتی، حل کرد. 

اما راه بهتر این است که از ارقام نیمه سنگی استفاده کنید. نهال های بادام یا سنگی و بسیار سخت هستند، یا نیمه سنگی یا کاملا کاغذی به طوری که بخشی از مغز از پوست بیرون می زند. راه مناسب این است که از ارقام نوع اول و دوم استفاده کنید. 

3. برداشت از تاج بلند درخت: 

وقتی تاج درخت بادام زیادی بزرگ شود، به طوری که برای برداشت ناگزیر از بالارفتن درخت بشوید، برداشت هزینه بردار خواهد شد. به خصوص این که بسیاری از بادام های اوره، بند سفت هستند و به راحتی هم پایین نمی ریزند. 

بهترین راه برای حل این چالش، این است که یا از ارقامی استفاده کنیم که چنین مشکلی را نداشته باشند. یا با هرس مناسب فرم دهی، به خصوص در سه سال اولیه رشد نهال، این مشکل را مرتفع کنیم. 

4. سال آوری: 

اغلب درخت های بادام بومی به این صورت هستند که اگر یک سال بادام بدهند، باغدار مطمئن است که در سال آینده بادامی نخواهد داشت. چرا که این درخت ها سال آورند. یعنی یک سال محصول می دهند و سال بعد برای تقویت و حفظ شیره گیاهی خود استراحت می کنند. 

بهترین راه حل برای حل این چالش نیز استفاده از ارقامی است که باردهی هر ساله داشته باشند و سال آور نباشند. 


اکنون با این شرایطی که گفتیم، کدام رقم بهتر و مناسب تر است؟

با لحاظ نکاتی که عرض شد و همچنین نکاتی دیگر ، مانند مقاومت به بی آبی یا کم آبی، مقاومت به بیماری هایی مانند بلایت، مقاومت به گرما و خشکی، کیفیت مغز(دقت کنید که بادام های دوقلو معمولا جزء بادام های با کیفیت پایین محسوب می شوند. چون بار محصول شما را از یک دستی خارج می کنند. گرچه دوقلویی برای مصرف شخصی جذاب است. ) بهترین رقم هایی که به شما توصیه می شود، به ترتیب عبارتند از: 


1. رقم بادام تجاری فرانیس با نام علمی (prunus amygdalus ferragnes)

این رقم بادام اختصاصی فرانسه است. از حیث سرمای بهاره، آب و هوای فرانسه در نقاط معتدل و غیر شرجی آن، شباهت بسیار زیادی به اوره و نطنز دارد. این رقم بادام ریشه های بسیار عمیقی ایجاد می کند. درخت آن بسیار بسیار قوی است. پر بار است. برداشت آن آسان و کم هزینه است. مهمتر از همه این که جزء ارقام بسیار دیر گل محسوب می شود. این بادام نیمه سنگی است. نه پوست سختی دارد که آزار دهنده باشد و نه صد در صد کاغذی است. 

بنا بر این بهترین رقم بادامی که برای توسعه و ترویج در روستای اوره مورد توصیه ماست، بادام فرانیس است. 

نکته قابل توجه این است که ما برای رسیدن به این نکته 5 سال تحقیق کرده ایم. ارقام مختلف بادام مانند، سهند، شکوفه، شاهرود دوازده، تونو، نان پاریل، آذر و ... را در اوره کاشتیم. حتی به رقمی به عنوان ژنوتیپ برتر و اختصاصی روستای اوره رسیدیم که آن را برای کل روستاهای سردسیر نطنز مانند طامه و بیدهند هم توصیه می کنیم. اما در کل مهمترین ، تجاری ترین و بهترین رقم بادامی را که برای اوره توصیه می کنیم همین رقم فرانیس است. 

تصویر باردهی بادام فرانیس:

برای این که برای رقم فرانیس، باردهی بیشتری داشته باشید خوب است از ارقام سهند و شکوفه هم استفاده کنید. به این صورت که به ازای هر 5 نهال بادام فرانیس یک نهال سهند یا شکوفه نیز، جهت گرده افشانی و در نتیجه باروری بهتر استفاده نمایید. 

تصویر شکل ظاهری بادام فرانیس:



2. بادام تونو: 

این رقم نیز رقمی است دیرگل با شرایطی نسبتا شبیه بادام فرانیس با این تفاوت که سنگی است. بادام تونو رقم تجاری ایتالیا است. مانند فرانیس عملکرد بسیار بالا و خوبی دارد اما نسبت به برخی از بیماری ها حساسیت دارد. سی درصد دوقلویی دارد. برای گرده افشانی بهتر از همان سهند و شکوفه استفاده کنید، خوب است. 


3. رقم بادام ژنوتیپ برتر اوره

این رقم، رقمی کاملا سنگی است. از این جهت هیچ نگرانی برای استفاده پرندگان وجود ندارد. دارکوب هم اگر بخواهد آن را میل کند، نوک مبارکش درد خواهد گرفت. درخت آن بسیار قوی و با رشد عالی است.با هرس جامی می توانید آن را در بهترین فرم تربیت کنید. 

عملکرد آن فوق العاده است. سال آوری ندارد و هر ساله بار می گیرد.

 بهترین رقم برای کاشت دیم در کل منطقه نطنز و روستاهای اطراف است. مقاومت عالی ای نسبت به خشکی و کم آبی از خود نشان می دهد. اما برداشت آن سخت است. بند بسیار سفتی دارد. این از جهاتی مزیت محسوب می شود و از جهاتی عیب. از این حیث مزیت است که ریزش محصول پیش از موعد ندارد. هم دیرگل است و هم دیر رس. نسبت به سایر ارقام بادام، جزء دیررس ترین ها محسوب می شود. این رقم را به کسانی توصیه می کنیم که قصد احداث باغات دیم دارند. 



بادام واقعا زیباست، شما هم موافقید؟ 




عزیزانی که قصد احداث یا اصلاح باغات  بادام در هر منطقه ای از نطنز دارند می توانند از مشاوره های رایگان ما نیز در کانال باغداری نوین استفاده کنند. 

برای اصلاح باغ یا درختان بادام خود، در کانال باغداری نوین عضو شوید، از درخت یا باغ خود عکس بگیرید و با ارسال برای ما به رایگان مشاوره دریافت کنید. 


نظرات شما بر چشمان ما جای دارد. ما را از دیدگاه ها و نظرات با ارزشتان بهره مند کنید. 



(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد