روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

14 راهکار عالی برای خلاصی از شر شته و مورچه

شته ها یکی از آفت هایی هستند که گریبانگیر گیاهان مختلف در اغلب نقاط جهان هستند. این آفت های مکنده، از شیره گیاه تغذیه می کنند. این شیره گیاهی توسط شته ها به عسلک تبدیل می شود. کافی است شما یک لانه مورچه پیدا کنید. بنشینید کنار لانه و داد بزنید عسلک. ناگاهان خواهید دید لشکر مورچه ها به سمت شما گسیل خواهند شد. عسلک عشق مورچه هاست. به همین دلیل مورچه ها شته ها را بسیار دوست دارند و همزیستی خوبی با هم دارند. به شته ها گاوهای شیری مورچه ها هم گفته می شود. شته ها مثل گاو که چیزی حالیش نیست فقط می خورد و شیر تولید می کند، فقط می خورند و عسلک تولید می کنند. اما این مورچه ها هستند که شته ها را مدیریت می کنند. از تخم شته ها مراقبت می کنند. شته ها را روی کولشان گذاشته از درخت بالا می روند و آن ها را روی برگ ها می گذارند. هر روز هم از آن ها مراقبت می کنند. به آن ها سر می زنند. اگر شته روی برگی باشد که این برگ سفت و ضخیم شده، او را بر می دارد می برد روی یک برگ نازک تر و لطیف تر می گذارد. اگر شته ها رس یک برگی را کشیده اند و دیگر این برگ به کارشان نمی آید، مورچه ها یک سوت می زنند و دسته جمعی شته ها را منتقل می کنند روی برگ های تازه و گواراتر و این گونه است که جان مورچه ها و شته ها. 

شته ها یک دشمن خونی هم دارند که برای کشاورزان بسیار دوست داشتنی است: کفشدوزک. کفشدوزک ها در هر روز می توانند تا پنجاه عدد شته را نوش جان کنند. یک درخت سه چهار ساله، کافی است هفت عدد کفشدوزک روی آن باشد تا از آسیب شته ها به درخت جلوگیری کند. جالب اینجاست که وقتی کفشدوزکی به یک شته حمله کند، مورچه ها مثل چوپانی که در زیر سایه نشسته و نی می زند، تا چنین صحنه ای را ببیند از دور دوان دوان به سمت کفشدوزک حمله ور شده و از جان شته مراقبت می کند. حالا نکته جالب اینجاست که خیلی از کشاورزها، با سمپاشی، این کفشدوزک های نازنین را با دست خود نابود می کنند. 

بیایید یک مقدار حساب و کتاب کنیم. فرض کنید شته به درختی حمله کرده. کشاورز سم دیازینون یا هر سم دیگری را برداشته و روی درخت می پاشد. تمام شته ها و مورچه ها و کفشدوزک ها همگی با هم از بین می روند. اما مدتی بعد مجددا سرو کله شته ها پیدا می شود. در حالی که از جمعیت کفشدوزک به نحو محسوسی کم شده است. این بار به سم پاشی بیشتری نیاز است. همین طور این فرایند ادامه دارد به گونه ای که هر ساله میزان سم پاشی و دفعات آن را باید بیشتر کرد. بگذریم که این سم ها با بدن ما چه کار خواهد کرد ولی از نظر اقتصادی نیز یک آسیب به کشاورز محسوب می شود. 

حالا اگر این کشاورز به جای این که سم پاشی کند از روش های بیولوژیک و ارگانیک استفاده کند، بهتر نیست؟ یعنی به جای این که سم پاشی کند، کاری کند که دشمن طبیعی شته ها بیشتر شود و دوست طبیعی آن ها نتواند شته ها را حمایت کند. برای این کار راه کارهای متعددی وجود دارد که با کمی خلاقیت می توانید این راه کارها را انجام دهید. هم هزینه کمی دارد هم بسیار آسان است. در این مقاله تعدادی از این روش ها را برای شما فهرست می کنم. هر کدام را که توانستید انجام دهید. فقط به سم پاشی خیلی فکر نکنید. محوریت این راه حل ها روی این موضوع متمرکز است که از رفتن مورچه ها به بالای درخت جلوگیری کنیم. 

برویم سراغ راه حل ها: 

1. گریس مالیدن روی تنه درخت: این راهکار را خیلی از افراد اجرا می کنند و می توان گفت رایج ترین روش است. اما چند تا مشکل دارد. یکی این که گرد و خاک را جذب می کند و بعد از مدتی باید تجدید شود. دوم این که مورچه ها از جنازه های برجای مانده روی گریس، یک پل درست می کنند و مجددا در حالی که دستشان را با حالت لایک به سمت شما گرفته اند، از درخت بالا می روند. اما مشکل مهمتری که گریس مالیدن دارد این است که چون از مواد شیمیایی درست شده است، به تدریج روی درخت اثر منفی گذاشته و در برخی از درختان مانع رشد بیشتر آن ها می شود و آسیب جدی به درخت وارد می کند. گریس برای چوب خشک و پایه های آهنی مفید است نه درخت زنده. 

 2. پشم: یعنی پیچیدن پشم دور ساقه درخت: مورچه ها همان طور که عاشق کله های کچل و سطوح صیقلی هستند، وقتی به جنگل پشم و سطوح پر فراز و نشیب برخورد می کنند، بسیار ناراحت و از مسیر خود منصرف می شوند. دیده شده که در این حال فحش هم می دهند. البته در اینجا منظور ما از پشم، پشم گوسفند است نه پشم مثلا انسان. نکته کلیدی و فوت کوزه گری کار این است که وقتی پشم باران یا آب بخورد، کمی سفت می شود و مورچه های سمج می توانند از آن عبور کنند. برای همین هر از گاهی با دست کمی به پشم ها ور بروید تا از سفتی بیرون آمده و نرم شود تا به حالت اولیه اش بر گردد. این روش جزء بهترین روش های جلوگیری از عبور مورچه ها از تنه درخت است. 

3. ناس: منظورم سوره ناس نیست. منظورم همان گیاهی است که در خراسان ، شمال شرقی کشور و افغانستان زیاد است. گیاهی است که بوی تندی دارد. مورچه ها از بوی این گیاه بدشان می آید. در افغانستان ناس روی تنه درخت می مالند. البته سعی کنید که خودتان ناس را استفاده نکنید. نوعی ماده مخدر است. ناس از مواد مخدر ممنوع است. در دستتان بگیرند دستگیرتان می کنند. در این حال و فضا اگر بگویید می خواستم جلوی مورچه ها را با ناس بگیرم، کیست که باور کند. شاید تصور کنند ناس زده اید و مستقیم روانه ناسستانتان کنند. 

پس کلا بی خیال این روش بشوید. اصلا توصیه نمی کنم. 

4. چسب پهن : چسب پهن را به صورت برعکس یعنی به طوری که ناحیه چسبنده آن بیرون باشد، روی ساقه درخت بچسبانید. این روش را هر به سه هفته تجدید کنید خوب است. چون با نشستن گرد و غبار روی چسب و از بین رفتن چسبندگی آن مورچه ها مجدد فعال خواهند شد. 

5. پونز: می توانید پای درخت پونز بریزید تا وقتی که مورچه ها می خواهند به محدوده ساقه درخت نزدیک شوند، پونز در پایشان فرو رفته و بی خیال شوند. شخصا این روش را توصیه نمی کنم چون مورچه ها در این جور مواقع بد جور فحش های مثبت هجده می دهند. 

6. سم: سم مورچه که به صورت پودر است پای ساقه درخت و کمی دور تنه بریزید. البته سم مورچه بعد از یک ماه خاصیت خودش را از دست می دهد و مجدد باید این کار را تکرار کنید. تنه بعضی از درخت ها که زبر است، سم مورچه را نگه می دارد ولی برای تنه درختانی که صیقلی است این کار ممکن نیست. اگر سم مورچه روی زمین دور تنه ریخته شود ممکن است با آبیاری شسته شده و وارد خاک شود. برای همین بهتر است یک پلاستیک بگذارید. روی پلاستیک مقداری خاک بریزید تا باد آن را جا به جا نکند و روی خاک سم مورچه بریزید. ترجیحا بهتر است از سم مورچه به عنوان یک راهکار ترکیبی استفاده کنید. مثلا داخل پشم گوسفند سم مورچه هم بریزید. یا روی چسب پهن، سم مورچه بپاشید. کلا این راهکار ، راهکار خوبی است. برای مشکل شسته نشدن آن هم بهتر است دور تنه درخت یک مرز خاکی ایجاد کنید. به طور کلی خوب نیست هنگام آبیاری، اب به طوقه درخت برسد. اگر روش ابیاری شما استاندارد باشد، سم مورچه به راحتی قابل استفاده است. هم ارزان است و هم بسیار کارامد. 

7. سرکه: مورچه ها به شدت از بوی سرکه متنفرند. به همین دلیل برای محلول پاشی روی درخت بعضی ها سرکه را پیشنهاد می کنند برای این که مورچه ها را از روی درخت فراری بدهند. ولی هدف ما جلوگیری از رفت و امد مورچه هاست. برای این کار می تواند دور درخت ظرف های سرکه گذاشت ولی راهکارهای بهتر از این وقتی هست، این روش مقداری خز به نظر می رسد. 

8. وازلین: بعضی ها کلا هر جا با هر مشکلی برخورد می کنند، اولین راهکاری که به نظرشان می رسد وازلین است. این افراد که معمولا یک قوطی وازلین همیشه همراهشان دارند، توصیه می کنند در این گونه موارد هم به تنه درخت وازلین بمالید. وازلین همان مشکل گریس را دارد. ازمواد شیمیایی است و حتی اگر برای انسان هم مشکلی نداشته باشد با این حال ممکن است به برخی از درختانی که به این مواد حساس هستند، آسیب بزند.  

9. روغن سوخته: روغن سوخته ماشین ارزان و از تعویض روغنی ها قابل تهیه است. ولی این روش را هم توصیه نمی کنم. مواد شیمیایی  ممکن است به تنه برخی از درختان اسیب بزند. اگر هم خواستید این روش را به کار بگیرید، برای درختان تنومند و ده سال به بالا از آن به طور محدود استفاده کنید. 

10. سلفون: سلفون به دلیل صیقلی بودن، برای درختانی که تنه زبری دارند خیلی خوب است. ضررمواد شیمیایی را هم ندارد. می توانید دور درخت با پهنای بیست الی سی سانت سلفون بکشید. 

11. نوار زرد رنگ: نوار چسب زردرنگی وجود دارد که شهرداری در فصل هایی از سال دور تنه درختان می پیچد. هدف از این نوار چسب ها، به تله انداختن مگس مدیترانه ای و تعدادی دیگر از آفت ها و حشره هاست. اگر دسترسی دارید از این نوارهای زردرنگ تهیه کنید عااااااالی است. فقط وقتی که چسبناکی آن ها به خاطر گرد و غبار و ... از دست رفت، دوباره تجدیدش کنید. 

12. گوگرد: دور تنه درخت یک حلقه گوگرد ریخته شود. این هم یکی از بهترین راه حل هاست. منتهی باید دور تنه درختتان را به گونه ای با خاک یک مرز و حلقه ایجاد کنید که اب به پای درخت و طوقه نرسد. اگر آب به طوقه برسد هم طوقه درخت را خراب می کند هم گوگرد شسته می شود و مجدد باید گوگرد بریزید. گوگرد یکی از بهترین مواد طبیعی برای مبارزه با انواع آفت هاست. 

13. نصب تابلو: پای درخت تابلوی ورود ممنوع بزنید. این راهکار را توصیه نمی کنم چون متاسفانه مورچه ها نه سواد دارند و نه با علائم راهنمایی رانندگی ما آدم ها آشنا هستند. ندیدید بدون توجه به چراغ راهنما و سوت پلیس، از خطوط عابر پیاده چطور عبور می کنند؟!

14. گازوئیل: بعضی از افراد پیشنهاد می کنند دور درخت یک حلقه بسیار کم گازوئیل ریخته شود. چون گازوئیل بویی متصاعد می کند که مورچه را دور می کند. به این افراد می گویم، می خواهید یک کبریت بزنیم و کلا درخت را آتش بزنیم و خلاص؟ گازوئیل خاک و درخت را نابود می کند. این کار را نکنیدا. می خواهیم جلوی مورچه را بگیریم، قرار نیست باغمان را نابود کنیم. 


خوب عزیزان، راهکارهای متعددی که برای این کار توسط افراد مختلفی پیشنهاد می شود را برایتان لیست کردم و بهترین هایش را هم معرفی کردم. بسم الله. این شما و این مورچه ها. فقط ببینید من قصد ثواب داشتم. کاری نکنید روز قیامت مورچه ها از من به حضرت سلیمان شکایت کنند و ثوابمان کباب شود. 


سوالی داشتید در تلگرام در خدمتتانم 

@ooreh




(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

نظرات 22 + ارسال نظر
م آرایازاد شنبه 28 مرداد 1402 ساعت 16:22

با این مقاله هم به ما آموزش دادید هم با همکارامون کلی خندیدم.. دم شما گرم..با این کارتون هیچ نگرانی از قیامت نداشته باشید چون کلی ثواب کردید...شاد و سلامت باشید

پرتو سه‌شنبه 24 مرداد 1402 ساعت 07:24

هم یادمون دادی و هم لبخند بر لبمون آوردی دمت گرم باب سلیقم بود :

روشنا سه‌شنبه 17 مرداد 1402 ساعت 17:18

چرت و پرت گفتیا ، اینا وحشی گری است بیچاره مورچه ها

میثم دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت 08:56

دست شما درد نکنه
ولی در میان مطالب علمی
شوخی جک گفتن ....نویسنده رو میرسونه

سیاوش سه‌شنبه 6 تیر 1402 ساعت 23:43

ببین خاک برسر خودت که نفهمی ..نویسنده دمش گرم خیلی هم خوب نوشت ...کشاورزی هم مسخره هست ..که گوجه میکاره سم وکود ونگهبان و خرج ومورچه ودزد...بعد روهرکیلو پنجاه تا تک تومنی داره ودلال تو خونش خوابه رو همون گوجه کیلویی ده هزارتومن نفع داره ..‌باز هم خاک برمخ نداشته ات

غلامرضا صفارزاده چهارشنبه 31 خرداد 1402 ساعت 15:02

مطلب بسیار عالی و آموزنده بود. ممنون از مطالب زیبای شما خصوصا با زبان شیرین طنز

خشایار یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 ساعت 22:55

دعا میکنم تنت سالم ولبت خندون وعمری با عزت داشته باشی مودب با متانت

از دعای خیر و نگاه قشنگت ممنونم. من هم همین دعا رو با دوز بالا برای خودت آرزو می کنم. شریف و فرهیخته و دوست داشتنی.

Mahdi یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 10:50

خداییش دمت گرم تا حالا مطالب علمی به سبک طنز نخونده بودم

ممنونم عزیزم. خوشحالم که لبخند روی لبانت نشسته.

طاها یکشنبه 6 فروردین 1402 ساعت 14:35

عااااااالی

از تشویقتون ممنونم.

کل عباس چهارشنبه 24 اسفند 1401 ساعت 16:23

سلام عزیز شیرین زبان
برای موادچه ها کلی نقشه کشیدی کاش چند راهکار هم برای شته ها با همین زبان شیرین ارائه میدادی
مثلا پاشیدن آب ریکا مفیده یا مضر
فهشمون نمیدن شته هت یا درختا

سلام خدا بر شما.
از این چهارده راهکاری که براتون نوشتم فقط اون مواردی که گفتم توصیه نمی کنم رو عمل نکنید بقیه اش قابل اجرا و بهترین راه حل هاست. مثلا استفاده از گوگرد.
استفاده از آب ریکا اصلا توصیه نمی شه. برای گیاه بسیار مضره.
آب ریکا بریزین شته ها فحشتون نمی دن، درخته از خاک میاد بیرون و با همون ریشه های کلفت و زبرش دنبالتون می کنه.. دیگه خود دانید..

امید یکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت 11:00

سلام
بسیار عالی
عالی تر از مطالب شته کشتون
طنز شیطان کشتون بود
به نظرم کلا ول کن برو توی نویسندگی
حالا یهو ول نکن
کم کم
یه وقتی بگذار و پیشرفت که کردی
این رو ول کن
بعدش هم یه رمان بنویس درباره عشق مورچه و شته ای!
مشتری هستیم از الان!

سلام خدا بر شما
ممنونم از دلگرمی بخشیدنتون.
گوش شیطونه کر تا الان حدود بیست کتاب منتشر کردم.
یادم باشه اولین کتابی که در مورد کشاورزی نوشتم اسم شما رو به عنوان یکی از مشوق های خوب و نازنینم در مقدمه بیارم.

کیان شنبه 12 آذر 1401 ساعت 18:49

دمتون گرم کلی اموزنده بود بازبان طنز. پایدار باشبد

سلام خدا بر شما. خواهش می کنم. خوشحالیم که لبخند بر لبتان نشسته.

اف الف سه‌شنبه 3 آبان 1401 ساعت 10:16

دهنت سرویس نویسنده

خواهش می کنم. قابلی نداشت.

علی شریفی پنج‌شنبه 14 مهر 1401 ساعت 12:12

روش مبارزه با شته سیاه درخت بادام وهلو ما را به روش بنزین در اپارات ببینید وبه مطالب خودتان اضافه فرمایید

پیداش نکردم. لینکش رو بذارین با افتخار استفاده می کنیم.

علیرضا شنبه 10 اردیبهشت 1401 ساعت 21:42

مرگ بر آمریکا. مرگ بر اسرائیل

کلا خوب بود دمت گرم

راستی میشه یه مدار ،،های ولتاژ ،،ساخت دور درخت گذاشت تا هر کوچه ای خواست رد بشه جزغاله شه ای کاش این چسب موش ها را یه جوری میساختند که بشه درو درخت بست. پسر عجب چسبیه ها

نکشی خودت رو یهو.. برق، خطرناکه حسن..

ابولفضل جمعه 12 فروردین 1401 ساعت 15:04

عالی بود جدا از شوخی من همه این راهکارها رو امتحان کردم ولی جواب نداد انگار مورچه ها هم اتاق فکر دارن راههای جدید رو امتحان میکنن ولی در کل خوب بود

این پشتکارتون رو تحسین می کنیم. از فردا خودتون رو جهت همکاری در بخش فرماندهی، به اتاق عملیات روانی مورچه ستیزان ایران معرفی کنین.

https://magicbody.ir/wp-content/uploads/2020/01/%D9%85%D9%88%D8%B1%DA%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD.jpg

Matin چهارشنبه 3 فروردین 1401 ساعت 12:43

مرسی از راهنمایی ها تون عالی بود موفق باشید

خواهش می کنم. تشکر از تشویق و نظر لطف و محبتتون.

سید جمعه 27 اسفند 1400 ساعت 12:56

خیلی خوب بود هم خسته کننده نبود و هم کامل بود .
دمتون گرم .
با قدرت ادامه بدید.

ممنونم از دلگرمی بخشیدنتون.

Aaa جمعه 17 دی 1400 ساعت 17:36

واقعا خاک بر سرت با این آموزش های مسخره است که علم کشاورزی را به تمسخر گرفتی

اشکالی نداره عزیزم. شما آدرس آموزش های علمی و غیر مسخره تون رو بدین میاییم و با جان و دل استفاده می کنیم.
یه توصیه هم از من بی سواد بشنوین:
اگه در یک رشته علمی به بالاترین موقعیت هم رسیدی و دانشمندترین دانشمندها هم شدی، مودب باش. مولوی خیلی زیبا می گه:
از خدا جوییم ، توفیق ادب / بی ادب ، محروم شد از لطف رب
بی ادب ،تنها نه خود را داشت بد / بلکه آتش در همه آفاق زد.

سیدموسی سه‌شنبه 16 شهریور 1400 ساعت 15:54

سلام و خداقوت,عالی بود بالاخص که با ادویه طنز آغشته و موجب دفع مورچه غم و افسردگی به دلها شدید.متشکرم

سلام خدا بر شما . ممنونم از محبت شما آقا سید نازنین.

سید مجید شنبه 9 مرداد 1400 ساعت 18:50

ممنون از شما نویسنده متن فوق
خیلی عالی بود باعث شد همراه اطلاعات داده شده کمی هم بخندیم

خوشحالم که باعث خرسندی شما شده.

حمید شنبه 25 اردیبهشت 1400 ساعت 08:05

عالی و جذاب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد