روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

هیدروفلوم، بهترین روش آبیاری در اوره

در حال حاضر روش آبیاری در روستای اوره، به صورت غرقابی است. آبیاری قطره ای در اوره به جز در مواردی بسیار محدود، رایج نیست. چند دلیل برای رایج نبودن و استقبال نکردن مردم از روش آبیاری قطره ای در اوره وجود دارد: 

1. برای آبیاری قطره ای باید سیستم آبیاری تحت فشار وجود داشته باشد که چنین زیرساختی نیست. مانند داشتن برق ، پمپ و ... . 

2. باغات اوره اغلب در مساحت های اندک هستند. همین سبب می شود از نظر اقتصادی راه اندازی آبیاری قطره ای به صرفه نباشد. 

3. برای آبیاری قطره ای احداث استخر یا تانکرهای ذخیره آب بزرگ لازم است که برای باغات کوچک چنین کاری مقدور نیست.

4. چون اغلب باغات، محصولات و درختان با ارزشی ندارند، انگیزه ای برای تغییر روش آبیاری به قطره ای وجود ندارد. 

5. آشنایی کافی با سیستم آبیاری قطره ای، تهیه تجهیزات، نصب و روش اجرای آن وجود ندارد. 

6. امنیت کافی نسبت به اجرای این روش وجود ندارد. 

7. آشنا نبودن با معایب آبیاری غرقابی.


از میان این مشکلات، مهمترین عوامل گزینه های 1 ، 2 و 3 هستند. با توجه به مشکلاتی که آبیاری قطره ای برای باغات روستای زیبای اوره دارد، بهترین راه حل جایگزین، روش آبیاری کم فشار هیدرو فلوم است. روش آبیاری نقطه ای  کم فشار و ثقلی با استفاده از هیدروفلوم و لوله های فرعی با جداره نازک است. در این روش،  آب با دبی تقریبی 100 لیتر در ساعت و قابل تنظیم در اختیار هر درخت قرارمیگیرد. این روش را یک مهندس ایرانی به نام مهندس مومن زاده مدیر عامل شرکت صنایع پلاستیک آریا(برای آشنایی با این شرکت اینجا کلیک کنید) ابداع کرده است که مزایای زیر را دارد و برای باغات اوره نسبت به سایر روش ها، بسیار مناسب است:

1-نه تنها در مالکیت های بزرگ بلکه در مالکیت های خرد (یک تا چند کیله، قفیز، جریب در عرف اوره) نیز قابل استفاده است.
2-آب به هر روشی که به باغ برسد اعم ازجوی خاکی، جوی سیمانی، جوی سرپوشیده یا لوله کشی شده به سادگی در ورودی باغ مستقیما وارد سیستم آبیاری می شود.
3-چون سیستم می تواند آب را در زمان دلخواه در وسعت کم  یا زیاد در سطح باغ به طور مساوی تقسیم کند، در نتیجه نیازی به احداث استخر وجود ندارد.
4-نیاز به استفاده از برق در هیچ قسمت از سیستم وجود ندارد.
5-به سیکلون و فیلتر در سیستم نیازی نیست و سیستم حتی با آب گل آلود نیز به راحتی کار می کند.
6-در زمان های مورد نیاز با استفاده از همین سیستم می توان باغ را به صورت غرقابی آبیاری کرد و در نتیجه لیچینگ و پس زدن و دور کردن شوری از ریشه درخت که بسیار مهم و لازم است، به سادگی انجام می شود.
7- سرمایه گذاری اولیه در این سیستم حدود یک چهارم سایر سیستم ها است.
8-اجرای سیستم بسیار سریع، ساده و ارزان است.
9-تعمیر خرابی های اتفاقی بسیار ساده و ارزان و با وسایل اولیه موجود در محل امکان پذیر است.
10-به دلیل نبودن هزینه های برق، کارگری، تمیز کردن فیلترها، دریپرها و غیره هزینه نگهداری بسیار ناچیز دارد.
11-عمر مفید سیستم با توجه به استفاده از ماده ضد اشعه ماورای بنفش در پلی اتیلن استفاده شده عمر طولانی و قابل قبولی خواهد بود. برای هیدروفلوم که جدا از سیستم جدید در دنیا بسیار استفاده شده حدود 6 سال است که با توجه به جدید بودن سیستم می توان همین عدد را برای کل سیستم در نظر گرفت.
12-بسیاری از اجزای سیستم را می توان بین 5 تا 10 سانتی متر زیر خاک مدفون کرد که عمر سیستم را بالا می برد و در عملکرد سیستم هیچ اثر منفی باقی نمی گذارد.
13-کوددهی وتغذیه باغ با استفاده از همین روش بسیار ساده و ارزان و با بهره گیری از یک تانک پلی اتیلن و لوازم الحاقی به آن قابل انجام است.
14-با استفاده از این روش و صرفه جویی حاصل در باغ هایی که دوره آبیاری آنها بسیار طولانی است می توان دوره آبیاری را به نصف و یا حتی یک سوم تقلیل داد و همین کافی است.  

برای آشنایی با روش نصب این سیستم اینجا کلیک کنید. 
 
پیشنهاد ما این است که با کمک تعاونی های اوره، یا دهیاری یا شورای اوره، تجهیزات هیدروفلوم در اختیار افرادی که داوطلب استفاده از این روش هستند، قرار داده شود و سپس بعد از یک دوره آزمایشی و بررسی دقیقتر آن، در سطح وسیع در باغات اوره ترویج گردد. 
منبع: سایت  روستای زیبای اوره 


(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد