روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

ده (10) راهکار عالی برای محافظت انگور از پرندگان

یکی از مشکلاتی که برای تولید انگور در روستای اوره وجود دارد، هجوم زنبورها و پرندگان مانند کبک و گنجشک و کلاغ به این محصولات است. چند روش برای مقابله با این مشکل وجود دارد. اگر شما هم با این مشکل دست به گریبانید پس با من همراه باشید: 

 

 

1. نگهبانی مستمر از باغ که مستلزم حضور دائمی است و معمولا افراد چنین فرصتی را ندارند و توصیه نمی شود. گرچه در قدیم بیشتر از همین روش استفاده می کردند. 


2. استفاده از کلاغ پران. کلاغ پران دستگاهی است که با گاز یا برق کار می کند. این دستگاه معمولا قابل تنظیم است. به این صورت که مثلا تنظیم می شود هر 15 دقیقه صدای شلیک گلوله ای را از خود صادر کند. در مزارعی که دور از مناطق مسکونی است امکان استفاده از این وسیله وجود دارد. اما اوره به دلیل این که باغات آن نزدیک به منازل هست، استفاده از چنین دستگاهی آلودگی صوتی ایجاد کرده و برای اهالی روستا کلافه کننده خواهد بود و برای مناطقی مثل بادرود و در باغات بزرگ با مساحت زیاد توصیه می شود اما برای اوره توصیه نمی شود. 

3. استفاده ازاجسام متحرک و رقصان پرنده ها را فراری می دهد. اشیائی مانند نوارهای براق، سی دی و دی وی دی های آویزان و ... . 

 

تصویر استفاده از سی دی . سی دی ها را در نقاط مختلف باغ آویزان کنید. (روستای زیبای اوره)

به جای سی دی، می توانید از نوارهای روبان یا نوارهای از هم باز شده ویدئوهای قدیمی هم استفاده کنید. 


4. استفاده از جسد کلاغ مرده. در قدیم از این روش در اوره زیاد استفاده می شد. به صورتی که یک کلاغ را می کشتند و جسد وی را در بالاترین نقطه باغ انگور که به آن خروسه می گفتند، آویزان می کردند. به طوری که از دور سایر پرندگان می توانستند این جسد را ببینند. این کار سبب می شد تا پرندگان دیگر از دور فرار کرده و به انگورها نزدیک نشوند. این روش طبعا مقداری ناجوانمردانه به نظر می رسد. گرچه پرندگان نباید به ما خسارت بزنند ولی خوب ما هم نباید به آنان خسارت بزنیم. تا جایی که ممکن است بهتر است از روش های جایگزین استفاده کرد. مثلا استفاده از ماکت کلاغ به جای کلاغ زنده. 

یک بار که مشغول رانندگی بودم دیدم جسد کلاغی که گویا با اتومبیلی تصادف کرده بود، در کنار خیابان افتاده بود. با رعایت بهداشت جسد این کلاغ مرده را برداشتم و بردم در باغ آویزان کردم. تا چندین ماه از شر کلاغ ها و بسیاری از پرندگان دیگر در آسایش بودم. 

5. استفاده از ماکت دشمنان پرندگان مثل ماکت جغد یا مار. اسباب بازی فروشی های بزرگ ماکت های حرفه ای و خوبی از مار و جغد وجود دارد. می توانید به تناسب باغ خودتان این ماکت ها را تهیه کنید و در محلی از باغ که توسط دیگر پرندگان قابل رویت باشد قرار بدهید. 

تصویر مرتبط

فقط شرط استفاده از این ماکت ها این است که هر از گاهی ، مثلا هفته ای یک بار محل آن ها را تغییر دهید تا پرندگانی که عبور می کنند، در واقعی نبودن این ها تردید نکنند. نکته حائز اهمیت و فوت کوزه گری استفاده از این ماکت ها این است که یک اعضایی از ماکت متحرک باشد به طوری که با نسیم و حرکت باد، حرکت داشته باشد. فوت کوزه گری دوم این است که این ماکت همیشه نباید در باغ شما باشد. مثلا وقتی که انگورها غوره هستند نیازی به این ماکت نیست. وجود همیشگی ماکت در باغ سبب عادت کردن پرندگان به حضورش می شوند. 


6. استفاده از بالن های ارزان قیمتی که در اکثر اسباب بازی فروشی ها هست. نکته اساسی این است که باید تصویر دو چشم بسیار درشت روی این بالن بکشید. بادکنک هم می توان به کار برد ولی بادکنک در معرض هوای سرد و گرم می ترکد ولی بالن های پلاستیکی دوام خوبی دارد. بالن ها را باید طوری نصب کنید که با حرکت باد بچرخند و حرکت کنند. 

در تصویر دو نمونه از بالن ها را مشاهده می کنید. 



6. حذف عوامل جذب کننده پرندگان. مثلا اگر در باغ شما لانه کلاغ وجود داشته باشد، عامل جذابی برای حضور هر ساله و مستمر کلاغ ها در باغتان خواهد بود. 

البته اگر من جای شما باشم، نه تنها لانه این پرنده ها را خراب نمی کنم، بلکه در قسمتی از باغ ظرفی آب هم قرار می دهم تا بتوانند آب هم بنوشند و در باغ احساس آرامش کنند. اما به جای همه این کارها، انگورها را به سبکی محافظت می کنم که به هیچ پرنده ای آسیبی نرسد. مانند توری و کیسه. 

7. استفاده از کیسه . در اوره در قدیم رسم بود که انگورها را در کیسه های پارچه ای می گذاشتند. وقتی شما از زیر باغ انگور رد می شدید می دیدید که کیسه های رنگ و وارنگ در اندازه های مختلف از باغ آویزان است. این کیسه ها همراه با انگورشان آنقدر می ماندند که حتی گاهی برف روی آن ها می بارید. شما هم می توانید از این روش عالی استفاده کنید. تنها مشکل آن این است که کیسه گذاشتن مثلا 300 تا خوشه انگور، زمان طولانی و زحمت زیادی خواهد داشت. ولی به زحمت آن می ارزد. 

ولی من روش جایگزینی را به شما پیشنهاد می دهم که هم از کیسه بهتر است و هم راحت تر است. به این ترتیب که وقتی انگور ها نزدیک به رنگ گرفتن شدند، بسته به مقدار مورد نیازتان چند متر توری خریداری کنید. این توری ها را در اندازه مناسب ببرید. یک دستگاه منگنه زن قوی هم تهیه کنید. خوشه ها را وارد توری کنید و اطراف آن را منگنه بزنید. این روش از کیسه گذاشتن بهتر است. به این دلیل که: 

1. توری باعث می شود نور کافی به دانه های انگور بتابد و انگور به طور کامل رنگ بگیرد. به عکس زیر که سال گذشته از خوشه های انگور الغی یا همان صاحبی گرفتم توجه کنید. خوشه سمت راست را در کیسه توری گذاشته ام و خوشه سمت چپ را در کیسه پارچه ای. تفاوت رنگ و کیفیت خوشه ها را به خوبی ملاحظه می کنید. 


تصویر کیفیت رنگ گیری انگوری که زیر توری در روش کوردونی قرار داشته است. 


2. منگنه کردن و ساخت توری به شکل کیسه انگور راحت تر از کیسه پارچه ای است. کیسه پارچه ای گرچه دوام دارد و چندین سال می توانید از آن استفاده کنید ولی برای ساخت آن باید یک به یک کیسه ها را خیاطی و درست کنید. اما کیسه توری را با چند تا منگنه به راحتی می توانید درست کنید. 

فوت کوزه گری ساخت کیسه چه پارچه ای چه توری، این است که موقع نصب، هیچ منفذی را باز نگذارید. چرا که کافی است نوک پرنده از یک گوشه وارد شود تا از همان جا کل انگور را از داخل کیسه بکشد بیرون. مخصوصا کلاغ ها که خیلی حرفه ای هستند و حتی بلدند گره های شل و محکم نشده کیسه پارچه ای را با مهارتی که دارند، باز کنند و یک علامت لایک هم روی کیسه برایتان بگذارند. 

3. انگوری که در توری قرار بگیرد، به دلیل این که نور و هوا در آن جریان دارد، از حیث کیفیت مواد مغذی و خواص آن هم، بهتر از انگور در کیسه پارچه ای است. 


8. استفاده از روش کوردونی: 

این روش بهترین روشی است که در باغات حرفه ای انگور در تمام دنیا استفاده می شود. وقتی باغ انگور شما به سبک کوردونی طراحی شده باشد، می توانید روی کل درخت انگورتان یک توری بزرگ بیاندازید و زحمت بسیار کمی دارد. اما در صورتی که باغ انگور شما به سبک سنتی داربستی باشد قطعا نمی توانید از این روش استفاده کنید. 

در روش کوردونی، چند پایه انگور به صورت موازی در ارتفاع دو متر و نیم کوبیده می شود. سپس سه ردیف مفتول ضخیم و مقاوم در فاصله های مساوی به موازات هم این پایه ها را به یکدیگر متصل می کند. مناسب ترین مفتول، مفتول قطر 3 میلیمتر گالوانیزه است. یک کیلو از این مفتول برابر است با 18 متر طول. ابتدای هر ردیف باید یک اتصال قوی به پایه ها، جهت کشش مفتول ها وجود داشته باشد.  (روستای زیبای اوره)

نهال انگور نیز در پای این پایه یا مفتول ها قرار می گیرد. شاخه های انگور مانند دو دستی که از دو طرف از هم باز شده اند،  از سمت راست و چپ، در سه سطح از حیث ارتفاع، تنظیم می شوند و اجازه رشد بی رویه هم  به شاخه های انگور داده نمی شود. به طور ثابت نهال ها به همین شکل می مانند. هر سال شاخه های اضافی هرس می شوند و فقط از هر شاخه جدیدی که زده شده، دو جوانه باقی می ماند و بقیه هر س می شود. مانند تصویر زیر: 

نتیجه تصویری برای کوردونی باغ انگور

با این روش هم حیوانات و شغال و ... به انگورها دسترسی ندارند و همان مزایای روش داربستی را دارد. هم چیدن انگور ها راحت است و نیاز به بالا رفتن از باغ نیست. هم نهالستان انگور شما متراکم است یعنی به جای این که از یک درخت انگور صد کیلو انگور با کیفیت پایین برداشت کنید، از ده درخت انگور کنار هم، سیصد کیلو انگور با کیفیت برداشت می کنید. هم این که برای محافظت انگورها از زنبور و پرندگان به راحتی یک توری بزرگ روی آن می اندازید.  هم این که دیگر داربست انگور شما برای باغ شما سایه ای وسیع ایجاد نمی کند که زیر آن هیچ درخت و نهال دیگری نتوانید به عمل بیاورید. 

تصویر یک باغ انگور تجاری به روش کوردونی



تصویر روش آسان استفاده از توری برای محافظت از انگور، در روش کوردونی

9. استفاده از پاکت های کاغذی: پاکت های کاغذی قدیمی که هنگام خرید، تخمه یا شیرینی را داخل آن می گذاشتند و به شما می دادند را به یاد بیاورید. این پاکت ها هم خیلی کار شما را راحت می کند. می توانید آن ها را از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. به صورت کیلویی می فروشند. اندازه خوشه های خود را در نظر داشته باشید و پاکتی تهیه کنید که مقداری از خوشه مدنظرتان بزرگ تر باشد. بعد از تهیه پاکت ها، در دو سوم پایینی آن ها که خوشه قرار می گیرد، با پانچ حدود هفت هشت عدد سوراخ برای تهویه بزنید. سوراخ ها زیادی بزرگ نباشند. چون زنبورها وارد کیسه خواهند شد. بعد از آماده کردن پاکت ها، خوشه ها را داخل پاکت های کاغذی کرده و بالای آن ها را جمع کرده و دقیق و خوب منگنه کنید به طوری که زنبورها امکان نفوذ به درون پاکت را نداشته باشند.


 

تصویر انگورهای صاحبی داخل پاکت کاغذی. سوراخ های تعبیه شده روی پاکت، در تصویر قابل مشاهده است. 


باغدار نمونه مهندس مسعود مژدهی


10. گوگرد پاشی: در بعضی از نقاط ایران برای حفاظت از انگور، گرد گوگرد روی خوشه ها و درخت انگور می پاشند. گوگرد یک ماده معدنی است. ماده شیمیایی نیست. با این حال بوی نامطبوعی دارد. بعضی از پرنده ها از این بو متنفرند و نزدیک خوشه های انگور نمی شوند اما باز هم پرندگانی هستند که انگور را حتی با گوگرد دوست دارند و می خورند. البته گوگردپاشی انگور یکی از کارهای ضروری در تاک داری است. در سال حدود سه نوبت برای جلوگیری از قارچی شدن انگور و دیگر آفات آن لازم است که گوگرد پاشی انجام شود. 

نتیجه:

این روش ها در کنار هم به شما کمک می کند تا بتوانید به خوبی محصولات خود را حفظ کنید. باید با کمی خلاقیت در این زمینه تلاش کرد. البته راحت ترین راهی که بعضی از باغ داران عزیز در پیش می گیرند این است که به جای روش هایی که گفتیم، از فحش و ناسزا به پرندگان استفاده می کنند. نسبت به استفاده از این شیوه و واکنش پرندگان، هنوز پژوهش علمی خاصی ثبت نشده است. 



اگه شما هم تجربه یا روش خاصی دارین، می تونین در بخش نظرات همین مقاله برای ما بنویسین. 


(روستای زیبای اوره)


(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

نظرات 21 + ارسال نظر
طیاری چهارشنبه 22 شهریور 1402 ساعت 17:04

باسلام
گازوئیل هم در بطری های اب معدنی به تعداد زیادی آویزان کنید تا حدودی از شر گنجشکها وزنبور در امان می مانند

رسول سه‌شنبه 21 شهریور 1402 ساعت 15:50

سلام وروزتان بخیر تشکرازنظرات خوبتان بنده هم از پودرگوگرددرجوراب ریخته وازبالای درخت انگور روی خوشه هاپاشیدم وموثر بود وامروز هم انگورها راچیدم

بهزاد رایان چهارشنبه 1 شهریور 1402 ساعت 01:27

جالب بود
متشکرم

محمد جمعه 6 مرداد 1402 ساعت 18:54

من هر چقدر به گنجشک ها گفتم این انگور ها یا شما بخوریند یا من،گوش نکردند، منم توری شید گرفتم درصد پایین،کشیدم زیر داربست و اطرفش رو قشنگ فیکس کردم،الان ار روی داربست می یاند می‌خورند اما دسترسی کم تری به تمام خوشه ها دارند

علیرضا چهارشنبه 28 تیر 1402 ساعت 10:47

درود به همه دوستان
ممنون از اطلاعات مفیدتون
من زمستون گذشته کل درخت های انگور رو با بیل مکانیکی درآوردم و جاش یونجه کاشتم
خلاص

کورش پنج‌شنبه 8 تیر 1402 ساعت 17:38

قدیم موقع بذرپاشی گندم یادمه میگفتن مشتی برای پرندگان، در کنار سایر مشت مشت بذر برای باشندگان، روندگان،و....
همه سهم دارند ، زمین، آب، باد و آفتاب و... مال خداست، اونوقت کل محصول مال تو، مگه تو کی هستی

مهران یکشنبه 7 خرداد 1402 ساعت 20:04

سلام گوگرد مایع هم ضروریه برای درخت و هم از کرم خوشه خوهر جلوگیری میکنه و هم زنبود طرف انگوز نمیاد . طبق دستور رو محلول یه خورده بیشتر استفاده کنید . گوگرد مایع تو رشد و بهتر شدن محصول کمک میکنه . برای کنجشک هم از بادکنک های نایلونی که آفتاب نترکونه استفاده کنید جواب میده .اونا هم حیوونن و باید تغزیه کنن .چاره ای نیست

سلام خدا بر شما.
تشکر از توضیح و راهنمایی خوب شما. هر دو راهکارتون جالب بود.

ک چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 ساعت 21:31

هیچ کدام جواب نمی ده

چرا عزیزم. تو می تونی.. یکی دو تا از راه‌ها رو امتحان کن.. بعضی از این روش‌ها رو خودم تجربه کردم.

ج یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 ساعت 19:46

این روش ها جواب نمی ده

امتحان کنین،‌ موثره. بعضی از این روش‌ها رو شخصا تجربه کردم و جواب گرفتم.

یازهرا شنبه 26 آذر 1401 ساعت 10:26

سلام اسفند سال 1400نهال انگور کاشتم امسال می خوام داربستی کنم بعد عید بادهای شدیدی در منطقه ما میاد می خواستم بدونم این باد ها ضرری برای انگور ها نداره :گل

سلام خدا بر شما.
نه. اصلا. فقط مراقب باشین خودتون آسیب نبینین بالای داربست. اگه حجم کاشتتون زیاده به صورت کوردونی انجامش بدین. داربستی نباشه بهتره. داربستی برای توی حیاط منزل یا کاشت محدود مناسبه.
فقط برای این که باد بهشون آسیب نزنه باید با سیم و ... موقعیت نهال انگور رو روی داربست محکم کنین تا وزش باد سبب جا به جایی و شکسته شدن شاخه ها نشن.

میرزا ابول دراز سه‌شنبه 11 مرداد 1401 ساعت 10:17

سلام خدمت همه ی دوستان
من چنتا درخت انگور دارم که هرسال همشو گنجشکها میخوردن و هیچی برام نمیموند
یک راهی که من پیدا کردم و جواب داد رو به همه ی شما آموزش میدم
چنتا از گنجشکها را گرفتم و توی ماتحت هرکدامشان یک چوب انگور به کلفتی انگشت فرو کردم و انها را آزاد کردم
این گنجشکها رفتند و به بقیه گنجشکها اطلاع دادند که اگر به درختهای حاج میرزا نزدیک بشید چوب تو باسنتون میکنه
و دیگر انگورهایم را نخوردند ولی همسایگانم از دست گنجشکها بیچاره شده ان و هرچه میگویم کاری که من کردم را شناهم بکنید میخندن و میگن شوخی نکن

سلام خدا بر شما..
خیلی خطرناکی پسر.. نکن این کار رو.. گناه دارن این پرنده‌های زبون بسته..
این حدیث پیامبر ص رو بخون:
من قتل عصفورا عبثا جاء یوم القیامة و له صراخ عند العرش یقول: یا ربّ سل هذا فیم قتلنی من غیر منفعة؟
حضرت فرمودن هر کس الکی یه گنجشکی رو بکشه، روز قیامت این گنجشک میاد نزدیک عرش الهی و صدا می زنه: خدایا از این یارو بپرس چرا الکی منو کشت؟
اون موقع هست که شما خودت باید از چوب این گنجشکا فرار کنی و راه فراری هم نیس متاسفانه..
من نظر شخصیم اینه که حالا یه مقدار از انگورها رو هم این زبون بسته‌ها بخورن. صدقه جاریه هست. به جایی بر نمی خوره. مهربون باشین. به جای کشتن گنجشک ها و پرنده ها، انگورها رو حفاظت کنین.

مرتضی سه‌شنبه 4 مرداد 1401 ساعت 20:55

درود جناب مهندس
تشکر از آموزه های عالی تون
سم خاصی هست که بشه پرندگان یا حشرات رو دور کرد؟!
تشکر

سلام خدا بر شما.
تا دلتون بخواد انواع و اقسام سم هست.
ولی از سم تا جایی که می شه استفاده نکنید. از راهکارهای جایگزینی که توی مقاله گفتیم استفاده کنید.

رضا دوشنبه 27 تیر 1401 ساعت 20:51

استفاده از کیسه فریزر پلاستیکی چطور
البته اگر چند سوراخ ریز بزنیم

اصلا خوب نیست. حالت ذره بینی پیدا می کنه و کیفیت دانه های انگور شما رو خراب می کنه. علاوه بر این رطوبت رو داخل خودش نگه می داره و سبب کپک زدن و قارچی شدن خوشه انگور شما می شه.

آرام یکشنبه 31 مرداد 1400 ساعت 22:05

سلام مهندس پرندگان رو بیخیال روباه پدرمان را در آورده چکار کنیم

سلام خدا بر شما. برای روباه از پودر گریز استفاده کنید. فراریش می ده. در اینترنت جستجو کنید می تونید تهیه اش کنید. (پودر دور کننده گریز برای فراری دادن روباه).
نگفتین روباه منطقه شما از چه نوعیه. بعضی انواعشون می تونن از درخت بالا برن که کار برای این دسته یه کم سخت می شه. ولی برای روباه های معمولی که از درخت بالا نمی رن ، بهترین روش اینه که شیوه داربستی رو برای درخت هاتون که در اغلب نقاط ایران هست، پیاده کنید. تاکستانتون به صورت پیاده یا پاچراغی نباشه. داربستی یا کوردون با شروع سیم اول از ارتفاع بالاتر از 120 باشه.

محمد سه‌شنبه 18 خرداد 1400 ساعت 12:42

ممنون از اطلاعات شما دوست عزیز

یاشار دوشنبه 3 خرداد 1400 ساعت 10:06

عرض درود و احترام بزرگوار
جهت گوگرد پاشی فواصل زمانی از غوره شدن تا رسیدن انگور یکی دوبار خوبه ؟ ضمنا گوگرد پاشی پودری بهتره یا مایع ؟ شنیدم گوگرد مایع هم وجود داره ! سپاس فراوان از زکات علم تان

سلام خدا بر شما.
گوگرد مایع هم خوبه. ولی مرسوم گوگرد پودری هست به دلیل ارگانیک و معدنی بودنش که از این جهت ترجیح دارد.
بیشتر لازمه. سه الی چهار بار. البته در جاهایی که آب زیاد به انگور داده می شه یا آفت ها مثل سفیدک زیاد هست، سه چهار بار توصیه می شه. ولی در جاهایی که فواصل آبیاری بیشتره و سفیدک و سایر آفت های انگور کمه ، همون دو بار کافیه.
درخت انگور خیلی رطوبت دوست نیست. برای همین در جاهایی که رطوبت هوا بالاست انگور مستعد سفیدک و انواع آفت هاست که گوگردپاشی کمک می کنه کمتر این مشکل ایجاد بشه. ولی در هر صورت اگه شما زیادتر هم بزنین مشکلی ایجاد نمی کنه. گوگرد علاوه بر آفت کشی یک کود ارگانیک برای درختتون به حساب میاد که خاصیت کودی خودش را به انگور شما خواهد بخشید و ضرری ندارد. مثل سموم شیمیایی نیست.

آرتان ارک اوغلو چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 ساعت 19:29

با سلام و احترام
مهندس لطفن چند نمونه هم از فحش های سنتی و علمی را که میتونیم به آندسته از پرندگانی که حتی پوست انگور را هم میخورند نثار بکنیم را هم بفرمایید!!!

سلام خدا بر شما دوست عزیزم
می تونین بهشون بگین: بد،‌ بد، بد..

کاملی چهارشنبه 13 اسفند 1399 ساعت 21:34

بسیار ممنوم از اطلاعات مفیدی که گذاشتید ، راستش من امسال می خوام برای اولین بار انگورهارو تو گبسه کنم ، چون تا امسال تقریبا کل محصول یا با هجوم حشرات و پرندگان ویا قارچ زدگی از بین رفته و به همین جهت تصمیم دارم که هم از کیسه استفاده کنم و هم گوگرد پاشی کنم. ایشاله جواب بده. البته قصد دارم از یک نوع پارچه که خیلی مصرفش متداول شده و معمولا به عنوان ملافه یکبار مصرف استفاده مبشه ، کیسه درست کنم ، اگر در این خصوص راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.

سلام خدا بر شما. درست کردن کیسه پارچه ای خیلی راحته. فقط چند تا نکته کلیدی داره:
نکته اول این که تمام درزها را به خوبی بدوزید تا زنبور نتواند وارد کیسه شود.
نکته دوم این که کیسه را بزرگ بدوزید تا خوشه در آن راحت قرار بگیرد و تحت فشار قرار نگیرد.
نکته سوم این که به کیسه یک بند پارچه ای هم بدوزید تا وقتی خوشه را درون کیسه گذاشتید با کمک این بند راحت در کیسه را ببندید. نه زیاد سفت ببندید که بند خوشه شکسته یا کنده شود و نه زیاد شل که از کنار آن زنبور و گنجشک وارد شود.
نکته چهارم این که وقتی کیسه بذارید که انگورها نزدیک به رنگ گرفتن و رسیدن باشه. یعنی همین که کم کم زنبورها رفتن سراغ خوشه ها و تک و توک دونه های انگور شروع شد به خورده شدن، وقت کیسه گذاشتنه. زودتر اقدام نکنید تا خوشه به قدر کافی آفتاب و نور بخوره.
نکته پنجم: کیسه ها رو وقتی بستید،‌ به گونه ای آن ها را تنظیم کنید که حتما آویزان باشند. روی چوب و .. قرار نگیرند. اگر آویزان نباشند، کلاغ ها از بستر سفت چوب زیر کیسه استفاده می کنند و نوک زده و آن را سوراخ می کنند.
اگر انگورتون سال گذشته زیادی قارچ زده شده سعی کنید مقدار آبیاری انگورتون رو کاهش بدین. علاوه بر این قارچ کشی رو با گوگرد، در دو سه مرحله قبل از کیسه گذاشتن داشته باشید.
موفق باشید.

رامین شنبه 2 اسفند 1399 ساعت 07:04

خدا پدر مادرتو بیامرزه

ممنون از محبت و لطف شما.

امیر پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 ساعت 01:09

من که فقط فحش و داد و هوار میکنم و بین شدت فحشهای من و انگور خوردن اونها رابطه مستقیم وجود داره.یعنی هرچقدر فحشهای من آبدارتر و مستهجن تر باشه انگور خوردن این از خدا بیخبرها هم شدت بیشتر پیدا میکنه...:خنده

شاهین سه‌شنبه 26 فروردین 1399 ساعت 23:45

ممنون از اطلاعات خوبتون.....فقط طنز جمله ی آخر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد