روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

چه درخت انگوری در اوره بکاریم؟

در روستای اوره انگور یکی از محصولاتی است که به خوبی به عمل می‌آید. یعنی جزء برترین محصولات اوره است. درخت انگور هم از حیث آب و هوا و هم از حیث خاک،‌ با شرایط اوره بسیار سازگار است. 

به صورت بومی انگورهای زیر در اوره به عمل می آید: 

انگور اُلُغی: این انگور هم از حیث کیفیت و هم از حیث کمیت انگور درجه نخست در روستای اوره است.برخی از افراد به انگور الغی،الحقی، انگور شصت عروس و انگور مجلسی هم می گویند. اما نام علمی این انگور، انگور صاحبی است که خود ارقام مختلفی دارد. انگور الغی یا صاحبی، ارقام گوناگونی دارد: سیاه، قرمز،‌ بی دانه و دانه دار،‌ دیر رس و زودرس. در اوره بیشتر رقم قرمز دانه دار آن رایج است. در اوره به علت فراوانی پرندگان و زنبور و نیز کمبود مواد مغذی برای آن ها سایر انگورهایی که پوست نازکی دارند مانند انگور عسکری،‌ از همان دوره غوره شدن و قبل از این که کامل شیرین شود، توسط پرندگان و زنبور خورده می شود. اما انگور الغی به دلیل ضخامت پوست و سفتی ای که دارد،‌ در ابتدای رسیدن آن،‌کمتر مورد هجوم قرار می گیرد. به همین دلیل بیشتر هم کاشته می شود. 

نتیجه تصویری برای انگور صاحبی

تصویر انگور الغی یا صاحبی. رقمی که در تصویر مشاهده می کنید، نسبت به سایر ارقام آن بسیار خوش طعم است. 

نتیجه تصویری برای انگور صاحبی

تصویر رقم دیگری از ارقام صاحبی که دیرتر می رسد.

نتیجه تصویری برای انگور صاحبی

انگور صاحبی اگر رسیدگی خوبی داشته باشد،‌ خوشه های بسیار بزرگ، خوش طعم و خوبی می دهد. 

 

 

انگور تبریزی : نام اصلی این انگور که در اوره به انگور تبریزی معروف است، انگور تَبَرزه است. این انگور به دلیل تغییری که در نام  آن صورت گرفته است ، بسیاری از افراد تصور می کنند که از تبریز آمده است در حالی که هیچ ربطی به تبریز ندارد. 

انگور تَبَرزه از ارقام زودرس و دانه دار انگور بوده و دو نوع است: 

تبرزه سفید: 

نتیجه تصویری برای انگور تبرزه

تصویر انگور تبرزه سفید. تمام انگور تبرزه هایی که در اوره هستند از نوع سفیدند. دانه های درشت، زودرس بودن، هسته دار بودن ، شیرینی زیاد و خوش طعمی از شاخصه های ویژه انگور تبرزه است. 

تصویر مرتبط

تصویری از انگور تبرزه قرمز و سفید در کنار هم

تبرزه قرمز: 

نتیجه تصویری برای انگور تبرزه قرمز

تصویر انگور تبرزه قرمز: انکور تبرزه قرمز در اوره وجود ندارد.



انگور سیاه یا مویزی:

انگور سیاه در اوره اغلب از نوع انگور سیاه هسته دار است که خودش ارقام گوناگونی دارد. 


تصویر انگور سیاه دانه دار مویزی  

انگورسیاه اوره از قدیم مشهور بوده است. امروزه انگور سیاه مویزی در اوره به میزان گذشته نیست ولی یکی از ارقامی است که به خوبی به عمل می آید. اشکال این رقم این است که هسته دار بوده و نسبت به ارقام مویزی بی هسته در بازار، کیفیت پایین تری دارد. 


انگور سفید: 

ارقام انگور سفید در اوره معمولا هسته دار هستند و به دلیل پوست نازک و تردی که دارند و همچنین زودرس بودند، در همان ابتدای کار مورد حمله زنبور و گنجشک ها قرار می گیرند. به همین دلیل برای آب غوره گیری از آن استفاده می کنند. 


انگور شاهوانی  یا شانی یا سلطانی: در دو رقم سفید و سیاه است که در اوره بیشتر رقم سفید آن وجود دارد. به دلیل پوست ضخیمی که دارد تا مدتی قابلیت نگهداری دارد. 

Angoor Shani - انگور و انواع مختلف آن در ایران

تصویر رقم سیاه انگور شاهانی


انگور خُلُندِه: انگور خلنده نوعی انگور سیاه است که پوست بسیار نازکی داشته و بسیار بسیار اب دار است. این انگور در نطنز و اوره به انگور چیمه ای هم شناخته می شود. خوشه حدود نیم کیلو و حبه ها درشت و متراکم است. طعم شیرین و مطبوعی نیز دارد. انگور خلنده به دلیل این که قابلیت نگهداری آن کم است،‌ بیشتر برای سرکه و شیره مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته انگور خلنده در منطقه مزره به وفور وجود داشت. اما امروزه تقریبا از بین رفته است. تنها جایی که دیدم  این رقم انگور را دارند، در باغ آقای سلیمانی در منطقه گهر اوره بود که تصویر آن را مشاهده می کنید:

انگور چیمه ای خلنده روستای اوره 

انگور خلنده در مناطقی مانند ارومیه به قره شیره معروف است. کاربری اصلی این انگور نیز شیره پزی بوده است.  در اوره نیز در قدیم با استفاده از انگور خلنده یا همان قره شیره،‌ شیره درست می کردند. در محلی از اوره که به خاک شیره معروف است، خاک مخصوص پختن شیره انگور وجود داشت.

garashire

تصویر انگور قره شیره یا خلنده 


انگور عسکری: انگور سفید بیدانه و بسیار پوست نازک که تازه خوری‌آن مطلوب است اما در اوره به دلیل این که به شدت مورد علاقه پرندگان است، نگهداری آن دشوار است. البته با استفاده از توری می توان از آن مراقبت نمود. انگور عسکری حبه های سفید و کشیده دارد و زودرس تر از سایر ارقام انگور است. 

نتیجه تصویری برای انگور عسگری

تصویر انگور عسکری 


انگور بَسَّکِله: انگور بسکله نوعی انگور سیاه است با پوست ضخیم،‌ خوشه های با دانه های بسیار متراکم، آب دار و شیرین، دیررس و درخت مقاوم. انگور بسکله شباهت زیادی به انگور سیاه سردشت دارد. نهال این نوع انگور مقاومت زیادی به کم آبی دارد. 

تصویر مرتبط



اکنون که با تعدادی از ارقام مختلف انگور در روستای اوره آشنا شدید، نوبت به این بحث می رسد که چه نوع ارقام انگوری برای اوره مناسب است و بهترین واریته ها در این زمینه چه ارقامی هستند؟ (منبع: سایت روستای زیبای اوره www.ooreh.ir)

برای این که شما بهترین رقم انگور را برای باغ خود انتخاب کنید باید ابتدا به این مسائل توجه کنید: 

1. میزان ابیاری: آیا تامین آب کافی برای باغ شما ممکن است یا خیر؟ اگر ممکن نیست باید به سمت ارقامی بروید که توانایی محصول دهی به صورت دیمی را دارند. 

2. نوع کشت: می خواهید باغ انگور متراکم به روش پاچراغی یا کوردونی داشته باشید یا باغ داربستی ؟ بهترین روش برای عملکرد بالا و تجاری انگور، روش کوردونی است که در کانال تلگرامی باغداری نوین وابسته به سایت اوره،‌ این روش را مفصل توضیح داده ام. برای وارد شدن به کانال روستای اوره اینجا کلیک کنید.

3. هدف: می خواهید انگور را به منظور فروش و با اهداف اقتصادی بکارید یا برای مصرف شخصی یا به عنوان پرچین و زیبایی؟ درخت انگور را می توانید در کنار دیوارهای باغ به عنوان پرچین بکارید. در این صورت نباید روی مساله اقتصادی آن خیلی سرمایه گذاری کنید. اما در صورتی که هدف اقتصادی دارید هم روش کاشت شما باید کوردونی باشد و هم رقم انگوری که انتخاب می کنید باید یک رقم تجاری مانند انگور سیاه بی دانه و مویزی ترکمن 4 باشد. در اهداف اقتصادی از کاشت ارقام پراکنده و متنوع پرهیز می شود. بلکه روی یک رقم خاص در سطح وسیع سرمایه گذاری می شود. 

4. مراقبت: ایا در بیشتر اوقات در باغ انگور خود حضور دارید یا خیر؟ در صورتی که به باغ خود خیلی کم سر می زنید،‌ طبیعی است که انگورهای شما مورد هجمه پرندگان قرار خواهند داشت. در این صورت هم بهتر است از ارقامی استفاده کنید که پوست ضخیم تری دارند مانند الغی. هم روش کاشت شما باید کوردونی باشد تا بتوانید روی انگور ها توری محافظ بکشید. در روش داربستی استفاده از توری محافظ دشواری فراوانی خواهد داشت. 

با توجه به این توضیحات چه ارقامی از انگور را در اوره بکاریم بهتر است: 

جواب:  اکثر ارقام انگور در اوره به خوبی به عمل می‌آید. بنا بر این شما باید با توجه به چهار نکته خاصی که گفتیم عمل کنید. در دنیا حدود 20 هزار نوع انگور وجود دارد. در برخی از مناطق ایران مانند کردستان حدود 60 رقم انگور اختصاصی همان خطه وجود دارد. بنا بر این اگر بخواهید کلکسیونی از ارقام مختلف انگور را داشته باشید، ما به شما این کار را پیشنهاد نمی کنیم. ولی بهترین رقم انگوری که توصیه می کنیم بکارید، به طوری که هم استفاده تجاری داشته باشد و هم استفاده تازه خوری، انگور رقم سیاه بی دانه ترکمن چهار است. این انگور در اوره بسیار عملکرد خوبی دارد. هم به شکل دیم و هم ابی. خوش طعم است و بی دانه. در میوه فروشی ها و بازار هم شبیه آن وجود ندارد. شما اگر انگور از این رقم را بکارید،‌ هر اندازه از آن را که بخواهید می توانید به صورت تازه خوری میل کنید، مازاد بر آن را نیز تبدیل به مویز کرده و در طول سال استفاده می کنید. اگر باز هم از مصرف شخصی شما زیاد بود، مویز انگور بی دانه با قیمت بالا و بسیار خوبی در بازار قابلیت فروش دارد. 

تصویر مرتبط

تصویر انگور سیاه ترکمن 4 

در کنار رقم ترکمن 4، انگور الغی هم داشته باشید، ترکیب خوبی خواهد بود. می توانید از انگور قرمز بیدانه هم استفاده کنید. این انگور هم بی دانه است و صادراتی. هم ظاهری شبیه انگور الغی دارد و هم مازاد بر مصرف خود را می توانید به کشمش تبدیل کنید.

تصویر انگور بی دانه قرمز. 


به جز ارقام فوق، ارقام تجاری و خوب دیگری که می توانید در اوره بکارید و توصیه می کنیم عبارتند از: 

انگور رد گلوب، پرلت، بیدانه سفید، بلک سیدلس و فلیم سیدلس. 

نکات و پیشنهادات خودتان را می توانید از طریق بخش نظرات برای ما ارسال کنید. در صورتی که برای باغ خود نیاز به مشاوره دارید می توانید تصویری از باغتان را در تلگرام برای ما ارسال کنید تا به رایگان شما را راهنمایی کنیم. 




در پایان چند مقاله علمی پژوهشی هم برای مطالعه علمی و تخصصی معرفی می کنم: 

  1.  طبقه بندی اقلیمی چندمعیاری نواحی کشت انگور در ایران
  2.   عکس العمل انگور به شرایط رطوبتی مختلف خاک
  3.  واکنش فیزیولوژیکی سه رقم انگور ایرانی به تنش خشکی فزاینده
  4.  تاثیر مواد زلال کننده بر کیفیت شیره انگور
  5.  بررسی تنوع ژنتیکی برخی ارقام انگور بر اساس صفات مورفولوژیک
  6.  بررسی اثر مقادیر مختلف آب آبیاری بر عملکرد انگور یاقوتی
  7.  تاثیر سطوح مختلف آبیاری بر عملکرد، کیفیت و بهره وری مصرف آب سه رقم انگور
  8.  اثر کم آبیاری بر کمیت، کیفیت میوه و بهره وری مصرف آب سه رقم انگور
  9.  مقایسه روش های کاربرد عناصر کم مصرف در ارتباط با عملکرد و کیفیت میوه انگور
  10.   اثر شدت هرس و طول شاخه بارده بر عملکرد و کیفیت انگور رقم سیاه سمرقندی
  11.   معرفی ژنوتیپ های بیدانه بدست آمده از تلاقی برخی ارقام بیدانه و دانه دار انگور
  12.  بررسی راهکارهای افزایش عمر انبار مانی و کاهش ضایعات بعضی از ارقام انگور ایران
  13.   اثر تغذیه برگی عناصر غذایی بر تشکیل میوه و خصوصیات کمی و کیفی انگور کشمشی
  14.  تاثیر دما، سرعت جابجایی هوا و روش آماده سازی در فرآیند خشک شدن انگور بیدانه قرمز
  15.  بررسی پارامترهای موثر بر خواص کیفی کشمش حاصل از انگور بی دانه قرمز
  16.  اثر تغذیه پتاسیم و بور بر برخی ویژگی های کمی و کیفی میوه انگور رقم "عسکری"
  17.  خواص طبی- تغذیه ای انگور در منابع اسلامی، طب سنتی و طب جدید
  18.   تاثیر عنصر بر بر گرده افشانی و باروری در ارقام انگور بی دانه سفید و عسکری
  19.  بررسی اثر تنش خشکی بر برخی خصوصیات فیزیولوژیکی در دو رقم انگور
  20.  بررسی تاثیر دانش فنی کشاورزان در تولید محصول انگور (مطالعه موردی: روستای بالو شهرستان ارومیه)
  21.  اثر کم آبیاری در آخر فصل بر ترکیبات میوه انگور رقم "مرلوت"
  22.  تحلیل اقتصاد تولید انگور و برآورد کارایی فنی انگورکاران در کهگیلویه و بویر احمد
  23.   آثار دور آبیاری بر برخی صفات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی چهار رقم انگور ایرانی

و ... . 


منبع: سایت روستای زیبای اوره www.ooreh.ir 


(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد