روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

روستای زیبای اوره

طبیعت، باغبانی و مردم شناسی روستای اوره از توابع نطنز در دامنه کرکس

کوه گرسیاه یا کوه خدا

یکی از قله های سر به فلک کشیده روستای اوره، قله گرسیاه است که در میان اهالی اوره به گرسیاه مشهور است و برخی از اهالی نطنز نیز به آن کوه خدا می گویند. اطلاق نام گرسیاه بر این کوه صحیح تر است. 

 

 

در این که ریشه نام  گرسیاه چه بوده دو دیدگاه وجود دارد: 

1. گرسیاه در اصل گرشاه بوده که به تدریج به گرسیاه تغییر نام یافته است. گرشاه در زبان پهلوی به معنی شاه کوه یا کوه شاه است. در فرهنگ دهخدا آمده است:

«گر. [ گ َ ] (اِ) یک کلمه اوستایی و بمعنی کوه است و در یسنا 1 فقره ٔ 14 و یسنا 2 فقره ٔ 14 و یسنا 3 فقره ٔ 16 و غیره آمده . در دو سیروزه ٔ کوچک و بزرگ در فقره ٔ 28 زمین ایزد نیک کنش و کوه اوشیدرن و همه ٔ کوههای رفاهیت راستی بخشنده و فر کیانی مزدا آفریده یکجا ذکر شده است . در این هشت فقره کلمه ٔ گری (= گئیری در اوستا) از برای کوه استعمال شده که در پهلوی گر گویند... کیومرث را نیز در فارسی گرشاه یعنی پادشاه کوه نامند. (یشتها پورداود ج 2 ص 308).»

2. گرسیاه در اصل گهر سیاه بوده است. در اسناد قدیمی ثبت اسناد نیز گهر سیاه ثبت شده است. بر این اساس گهر از گوهر گرفته شده. سنگ های این کوه سیاه رنگ و چونان گوهر براقند. به همین دلیل گوهر سیاه بوده که به تدریج به گهر سیاه و گرسیاه تغییر نام یافته است. 

صعود به قله 3450 متری گرسیاه، به دلیل ویژگی صخره ای آن، بسیار دشوار است.کوهنوردانی که علاقمند به صعود به این قله هستند باید در نظر داشته باشند که صعود به گرسیاه بدون تجهیزات کوهنوری، آنان را با مشکل مواجه می کند. مسیر صعود به قله گرسیاه که توسط گروه کوهنوردی شاهین آماده شده است در فایل جی پی اس زیر قابل مشاهده و استفاده است. برای دانلود مسیر صعود به قله گرسیاه در روستای اوره فایل جی پی اس آن را از اینجا دانلود کنید. 

همچنین در تصویر زیر می توانید مسیر صعود را در 16 کیلومتر در 13 ساعت، مشاهده کنید: 

در تصویر زیر قله گرسیاه را در وسط تصویر از درون باغات ابتدای اوره مشاهده می کنید: 


در تصویر زیر نیز گرسیاه از دور نسبت به سایر ارتفاعات اوره ، حتی نسبت به قله کرکس نیز به دلیل نزدیک تر بودن و خطای دید، بلندتر به نظر می رسد. 


تصویر زیر از ابتدای قله گرسیاه گرفته شده. قله گرسیاه در کناره سمت راست تصویر است و دره ای که مشاهده می کنید، دره ای است که به پاکمریز و قله کرکس از سمت روستای اوره منتهی می شود (منبع: سایت روستای زیبای اوره www.ooreh.ir)


تصویر صعود گروه کوهنوردی شاهین به قله گرسیاه در تاریخ جمعه دهم آذر 1396: 

shahin.mountain


 (منبع: سایت روستای زیبای اوره www.ooreh.ir)



(پ.ن: مطالبی که زیر کلیدواژه های مقاله با عنوان مطالب پیشنهادی آمده، از سرور بلاگ اسکای هست. چنین مطالب زردی اصلا مورد توصیه ما نیست و جدی نگیریدشون. تبلیغاته. ما مجانی از سرورشون استفاده می کنیم اونا هم تبلیغاتشون رو می زنن، شما هم به خوبی خودتون عفو بفرمایین.)

نظرات 2 + ارسال نظر
ابراهیم مهدی خانی یکشنبه 10 مهر 1401 ساعت 22:08

اگر هم سوالی در خصوص مسیر گرده شمالی کوه خدا داشتید در خدمتم ابراهیم مهدی خانی۰۹۱۳۳۶۱۰۴۲۹

تشکر فراوان از این محبت شما. پیام شما رو عمومی می کنم تا هر عزیزی نیاز به راهنمایی داشت از تجربه شما استفاده کنه.

ابراهیم مهدی خانی یکشنبه 10 مهر 1401 ساعت 22:03

با سلام قله گرسیاه از مسیر گرده شمال شرقی خیلی کم صعود شده شاید به تعداد انگشتان دستان صعود نشده البته سه بار از گرده شمال شرقی صعود داشتم فنی و ریزشی و از فنی ترین قله های اطراف است

سلام خدا بر شما کوهنورد نازنین آقا ابراهیم گل. بسیار ممنونم از نکته ای که نوشتین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد